MANTAN ITU SEPERTI LEMPER HANGUS

Kopi from Mantan @2022

 Isnin, 28 November 2022.

Pagi2 tadi pak SUTari sudah datang ke kamar wak potong rumput.
Dibawanya satu bungkusan plastik yg berisi lemper.

Lemper adalah makanan ringan yang terbuat dari ketan (beras pulut), biasanya berisi abon atau cincangan daging ayam dan dibungkus dengan daun pisang. 

Rasanya seperti lemang atau pulut panggang, cuma ianya dikukus.

Ooh.
Masa mesyuarat di lantai 8 tadi.
Mgr EIN sudah pesan air minuman dari kedai Kopi Kenangan.
Tapi wak sekarang bukankah sudah alergi pada kopi.

Petang tadi hujan turun agak lebat.
Pak supir Grabcar sudah membebel kerana ditukar arah destinasi.

"Kamu tahu nggak disini ada mobil ganjil genap?" 
"Kalo tertangkap saya kanna bayar 700ribuan!" 

Sebenarnya kami mahu pergi ke Blok M yg lagi dekat.  
Walaupun kami letak destinasi ke kost.
Nasib baik bila turun kemudian, pak supir tidak minta uang tambahan.

Dan olehkerana hujan masih turun ketika mahu pulang ke kost.
Maka 2 rakan2 wak itu pun membeli payung - 79rb.

Nota GAGE (Ganjil Genap) lalat. Ibu kota Indonesia memang ratunya macet. Istilah ‘padat merayap’ dan ‘tua di jalan’ sering terdengar saat menggambarkan kondisi jalanan di Jakarta. Maka lahirlah kebijakan pembatasan kendaraan bernomor plat ganjil genap mengikut tanggal haribulan. Oh, iya, pemberlakuan ketentuan ganjil genap Jakarta tersebut tidak berlangsung selama 24 jam terus menerus. Pemberlakuan ganjil genap Jakarta terbagi ke dalam dua periode dalam sehari, pagi dan sore/malam. Pada pagi hari, aturan ganjil genap Jakarta hanya berlangsung pada jam 06.00 WIB hingga jam 10 WIB. Adapun pada sore/malam hari, ketentuan ganjil genap Jakarta berlangsung sejak jam 16.00 WIB hingga 21.00 WIB. Hari ini, Senin (28/11), merupakan tanggal genap dalam konteks penerapan aturan Ganjil Genap Jakarta (Gage). Itu berarti mobil-mobil dengan nomor polisi ganjil tidak boleh melintas di jalan-jalan yang terkena aturan ganjil genap Jakarta pada jam yang sudah ditetapkan tadi. Di luar jam-jam tersebut kendaraan bernomor polisi genap tetap bisa dan bebas melintas di jalan yang masuk daftar Ganjil Genap Jakarta tersebut. 

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Catat Ulasan

11 Ulasan

  1. Apa maksud mobil ganjil genap wak. Adakah kerana menukar destinasi dari yang asal.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maksudnya kereta yg nombor platnya ganjil genap boleh ikut jalan tertentu mengikut tarikh haribulan ganjil genap juga. Contoh hari ini 8Dis (genap) hanya kereta yg nombor platnya genap sahaja dibenarkan lalu jalan tersebut .. Juga mengikut masa tertentu, ie pagi (6-10am) dan sore (4-9pm).. masa2 lain bebas, dan hanya berlaku pada hari bekerja sahaja (Senin - Jumat). ;p

      Padam
  2. semuga wak sihat-sihat saje. Sejak kena gout kena pantang minum kopi ke.

    BalasPadam
  3. kalau dekat kampung dana biasa dipanggil kelemper, tapi isinya serunding wak... klau ada majlis kawin buat kuih utk orang rewang... ohhh gitu ek sampaikan ada undang2 nombor genap ganjil, susah jugak yek kalau terlalu ramai rakyat sampai macet je

    BalasPadam
  4. Macam sedap kuih lemper tu.

    Oh gitu sistem ganjil genap. Teringat masa saya di Jakarta naik bajaj, ada jalan yang bajaj tak boleh lalu. Saya tak fahamlah kenapa, tapi mungkin untuk kurangkan kesesakan.

    BalasPadam
  5. intinya lemper memang sikit aje ke wak?kalau pulut panggang di sini mesti letak inti banyak2 baru lah rasa sedap

    BalasPadam
  6. Untunglah uncle... satu kereta nombor ganjil. Satu lagi nombor genap!

    BalasPadam
  7. Unik betul undang-undang ganjil genap tu. Terima kasih berkongsi info.

    BalasPadam
  8. Oh.....macam tu plak erk..macam2 la ada kat sana..lemper tu nampak sedap..SA duk bayangkan lempeng..hahahaha...salah rupanya

    BalasPadam
  9. Ada pula peraturan ganjil genap ye.. Unik sungguh...
    Makanan tu nampak menarik...

    BalasPadam

Comment at your own risk.