Dec 25, 2017

CHRISTMAS DAY DRIVING GRAB XL WITH PERIOD STAIN

 


Isnin, 25 Disember 2017.
Hari Krismas.

Driving Grab XL di KL.
Cerita Period Stain on My Cab di SONO.



Dec 18, 2017

ROS MAHAL

The Tun Razak Exchange, TRX, is an iconic 70-acre development in the heart of Kuala Lumpur that is set to become a leading centre for international finance and business. Tun Razak Exchange is located in on the eastern edge of Kuala Lumpur's central business district, sandwiched between Bukit Bintang, Pudu, Cochrane, Kampung Pandan and Ampang Hilir. The Royal Selangor Golf Club is across Jalan Tun Razak, as well as RHB Bank's national headquarters and Zouk KL. [ Wikipedia 2017. ]

Arakian diceriterakan orang akan satu bangunan mercu tanda baharu yang sedang dalam pembinaan dengan gigihnya. Tun Razak Exchange (TRX) atau Menara Najib untuk isteri yang amat dicintai seperti bangunan "Taj Mahal" di Indon. Tiadalah bangunan lain yang lebih tinggi daripada menara berkembar Petronas KLCC itu kecuali menara ini juga. Kemudiannya akan dinamakan "Ros Mahal" juga adanya.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Nov 3, 2017

THIS IS THE END: BYE BYE MMHE YARD PASIR GUDANG

Today is my last day working here in MMHE Yard, Pasir Gudang. Bye-bye, au revoir.

Pejam celik pejam celik tidak sedar rupanya penulis memotong rumput di padang yg tandus ini hampir setahun juga. Alhamdulillah. Esok mula bertanam tebu semula. Kata orang,
Tuai padi antara masak
Esok jangan layu-layuan
Intai kami antara nampak
Esok jangan rindu-rinduan

Anak cina pasang lukah
Lukah dipasang di Tanjung Jati
Di dalam hati tidak ku lupa
Sebagai rambut bersimpul mati
Nota lalat. Ini adalah entri terakhir penulis buat masa ini. Jumpa kawan-kawan dilain masa dan dilain waktu dan ketika. InsyaAllah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Nov 2, 2017

NASI ARAB AL HANIN BAYAR SESUKA HATI

Nasi Arab Al-Hanin Taman Rinting.

Esok adalah hari terakhir penulis bertugas memotong rumput di sini. Tengahari tadi, ada rakan sekerja penulis yang ingin belanja makan nasi arab bayar sesuka hati, katanya. Terimakasih daun keladi. Amin



Blog bukanlah hakmilik kekal.

Thanks kawan-kawan, Azemi, Wak Kamsol, Zaime, John.

Pay as you feel.

Nov 1, 2017

MY FIRST GRANDCHILD

My first granddaughter and grandchild was born yesterday, 31 October 2017 in Hospital Kuching, Sarawak.
Photo credit: aDm

Alhamdulillah, pagi tadi penulis mendapat berita gembira dari anak lanang yang sedang berada di seberang Laut Cina Selatan yang sedang menemani isteri beliau menjalani operasi caesar. Dalam jam 11.11pagi, cucu pertama wedok penulis, Mihrimah Sophia, telah selamat disambut. Alhamdulillah sekali lagi. Amin.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Oct 30, 2017

BERENANG-RENANG KE TEPIAN



Pagi Ahad yang biasa-biasa. Penulis telah berenang-renang ke tepian tambak untuk kali kedua pada bulan ini. Untuk membeli suratkhabar dan sebongkah berlian.

Untuk baca entri pada awal bulan: Today I Took A Wrong Turn.

Nota kemaskini lalat. Kelmarin, penulis telah membuat pemeriksaan dara setelah 3 bulan makan ubat kolesterol setiap hari. Keputusan kadar kolesterol kembali normal.  Entri yg dulu: Blood and Urine Screening Test.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Oct 29, 2017

BUAI LAJU-LAJU SAMPAI TANJUNG BUAI



Kelmarin penulis telah berlarian ke Tanjung Buai. Kali terakhir penulis sampai disini pada tahun 2011: Tanjung Buai, Buai Laju Laju.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

THEN & NOW: NO 66 JALAN SEREMBAN TAMPIN NEGERI SEMBILAN

Sila goyangkan inul untuk lihat dulu (2012) dan sekarang (2017). Lokasi: No. 66 Jalan Seremban Tampin Negeri Sembilan.

Hari ini Ahad, 29 Oktober 2017. Harijadi anak lanang remaja itu.

Semalam, penulis telah berlarian ke asrama anak lanang itu untuk bawa keluar makan di pekan Tampin. Makan piza di pekan Tampin sudah.

Untuk entri sebelum ini: 2009 | 2012 | 2014.

Blog bukanlah hakmilik kekal.


Chicken Wing, Pizza Hut at Tampin Negeri Sembilan @2017.

The birthday boy.

Oct 28, 2017

JANGAN MENZALIMI DIRI SENDIRI

Sila goyangkan inul untuk lihat sebelum dan selepas tingkap di'tinted'. Cikputih.

Kelmarin penulis sempat lagi menghantar cikputih intan payung itu ke pusat accessories kereta untuk dicuci kedua-dua lampu besar hadapan. Seterusnya, penulis menukar radio, pasang tinted tingkap baru dan perbaiki getah pintu yang sudah rosak. Terasa rabak poket sepender suar penulis. Aduhai.

Blog bukanlah hakmilik kekal.





WHAT'S THE DIFFERENCE BETWEEN ABC POWDER & CARBON DIOXIDE FIRE EXTINGUISHERS



Kelmarin ada rakan sepadang sebendang tempat penulis memotong rumput ini telah menawarkan untuk membeli alat pemadam api rumah pula. Selepas kejadian tahfiz di Kampung Keramat KL yang terbakar bulan lepas. Link.

Tetapi semalam rakan penulis, matcha yg duduk disebelah penulis ini pula tidak berapa setuju dengan alat pemadam api jenis tepung ABC yg penulis telah beli. Katanya, tidak sesuai untuk digunakan dirumah kerana akan merosakkan peralatan elektrik, ie televisyen, laptop, komputer dll. Sepatutnya jenis yang lebih baik dan selamat ialah Karbon Dioksida.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Oct 27, 2017

CUTI HARI HOL ALMARHUM SULTAN ISKANDAR

Bandar Seri Alam railway sunrise this morning.

26 Oktober 2017, hari Khamis malam Jumaat. Hari cuti sempena hol almarhum Sultan Iskandar.

Hari ini agak sibuk. Tapi sempat juga menemani isteri penulis (yang itu) membeli kain untuk dibuat jubah. Mula-mula hendak ke Jakel sebelah Plaza Angsana. "Tapi Jakel mahal lah kanda," katanya tengahari tadi. Jadi, penulis pun berlarian ke Giant Hypermarket Plentong saja yang ada kedai kain Nagoya. Weh, saperlar tak sayang bini, tapi ada kan? Makcik kannns. OTL

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Nagoya Textile, Giant Hypermarket Plentong.

Thistle JB, while driving Uber.

Oct 25, 2017

THE DANGER IN TAKING YOUR SPOUSE FOR GRANTED



Petang tadi penulis telah berlarian ke UTC di Galleria Kotaraya JB untuk menemani dan memperbaharui pasport isteri penulis yang itu.

7.14pm, tiba di pintu Pejabat Imigresen. Dan mula beratur kerana kaunter masih berehat dan ditutup sehingga jam 8 malam.
7.55pm, mengambil nombor giliran.
8.01pm, nombor dipanggil, ke kaunter, mengambil gambar.
8.37pm, nombor dipanggil, ke kaunter bayaran. Keliru atau sikap tak acuh, penulis ingatkan bayaran paspot rm200 untuk setahun, tetapi sebenarnya untuk 5 tahun! Dikertas notis tepi dinding pun tidak dinyatakan tempoh untuk rm200 itu.
8.47pm, urusan pembaharuan pasport baharu selesai.

Sebenarnya sebelum berlarian ke JB petang tadi, penulis ada pesan piza, penghantaran kerumah. Itu yang lambat bertolak. Isteri penulis (yang itu) ada pesan nak piza jenis baharu Chicken Cheesy Bites. Tapi penulis tidak endahkan kerana penulis sudah pesan 2 piza besar dan sederhana. Tapi bila piza sudah tiba dihantar oleh budak penghantar kerumah yang lambat sejam, isteri penulis (yang itu) sudah tarik muka, berguling-gulingan dan merajuk kerana tiada piza idamannya itu. Aiyah, weh, siapalah tak sayang bini, tapi ada kan, makcik kannnns. Jadi, tadi sementara menunggu urusan pasportnya di UTC Kotaraya, penulis pun terus memesan piza Chicken Cheesy Bites itu. Barulah nampak sedikit ceria diwajah isteri penulis (yang itu) dan situasi kembali tenang seperti biasa.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Oct 24, 2017

BERKUNYIT DI CAR WASH SEPOH HINGGIT

Perjiranan 9, Pasir Gudang this afternoon.

Sila abaikan dua orang Bangla yang sedang kepenatan itu.

Sejak balik dari Pengerang kelmarin dengan tubuh badan cikPutih yang masih penuh dengan tanah kemerahan, penulis masih tidak berkesempatan untuk mencuci cikPutih itu. Tengahari tadi baru tergerak menghantar ke tempat cuci kereta walaupun langit sudah mendung dan hujan gerimis sudah mula turun. Biarkan biarkan. Bagusnya di sini, harga mencuci kereta masih belum naik harga. Tempat cucian lain sudah menjangkau rm14.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Oct 23, 2017

WEEKEND CITY BREAKS

KLCC View from Bukit Belacan this morning.

Hari hujung minggu penulis telah berlarian ke bandaraya. Tujuan hanya untuk menjenguk rumah merpati penulis yang itu dan membeli sebongkah berlian.

Nota sangsi lalat. Penulis perasan ada satu bangunan menara lebih tinggi dari KLCC di sebelah kiri itu yang sedang dibina dengan gigihnya. Ada kawan beritahu, itu menara Najib utk kekasih hati seperti Taj Mahal di Indon. Mungkin nanti namanya "Ros Mahal" agaknya. OTL

Blog bukanlah hakmilik kekal.

This is Bukit Belacan greens.

Oct 19, 2017

TELUR BAWAH AYAM KAMPUNG



Hari ini hari cuti umum sempena perayaan hari Deepavali.

Projek ke pulau Batam juga tergendala kerana ketidak-tenteraman jiwa.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Oct 16, 2017

CARA RENEW LESEN MEMANDU ONLINE MYEG ATAU POS MALAYSIA



Kelmarin kan sudah harijadi anak wedok. Jadi lesen memandunya pun sudah mampus. Link: So I ate my favorite salmon steak.

Petang tadi, penulis sudah berlarian ke Tesco. Mula-mula penulis bertanya di kaunter Myeg. Awek muda jelita beritahu, "kami amek masa 3 hari wak, kami pakai runner, pastu anak wak kene bagi gambar dgn background hitam atau putih." Pening kepala penulis sebentar. "Tapi wak boleh tanya di pejabat pos sebelah tu kalo nk cepat," beritahu awek muda jelita itu lagi.

Di kaunter pejabat pos, ahkak beritahu, "cuma perlu lesen lama." Bila ditanya tentang gambar, "tak perlu wak, kami tak sama dgn myeg, sistem kami berbeza," kata ahkak pos lagi.

Olehkerana tidak ramai orangramai, urusan pembaharuan lesen memandu anak wedok tidak sampai 5 minit sudah siap. Negara sudah maju kan.

Nota lalat. Kalau anak sudah dewasa besar dan panjang, sudah bekerja sendiri, lebih eloklah bayar pembaharuan lesen guna duit gaji sendiri ya. Tidak perlu lagi mengharap bantuan ayahanda.

Nota lalat 2. Sekarang lesen mati pada tarikh lahir. Jadi kalau tak mahu datang renew setiap tahun pada harijadi di kaunter pejabat pos, sila renew 5 tahun sekali ya. OTL

Blog bukanlah hakmilik kekal.

STULANG LAUT SUNRISE THIS MORNING



Pagi-pagi subuh sepi-e penulis sudah berlarian di tepian tambak Stulang Laut. Penulis tak ke seberang tambak tapi. Tengahari pula berlarian semula ke Melaka menghantar anak lanang pulang ke hostelnya.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Oct 14, 2017

A PROBLEM HAS BEEN DETECTED TO YOUR COMPUTER

On Jalan Wong Ah Fook this morning.

Hari Sabtu yang biasa-biasa. Tengahari sempat lagi ke pasaraya Todays membeli baju untuk anak lanang yg tinggal di asrama itu.

Nota error lalat. Penulis ternampak sistem pada beberapa papan tayang iklan di Jalan Wong Ah Fook yang rusak pagi tadi. OTL

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Oct 13, 2017

SO I ATE MY FAVORITE SALMON STEAK



Sebenarnya harijadi anak wedok jatuh pada hari Ahad, 15 Oktober. Hari ini hari jumaat 13hb (baca, Friday the 13th). Tapi hari hujung minggu ada kaum kerabat yang ada urusan lain. Jadi penulis pun berlarianlah meraikan harijadi anak wedok malam tadi. "Nak makan sushi lah bah," katanya seperti biasa. Makan di Sushi King Aeon Tebrau City sudah. Tiada kek harijadi tapi.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

MEE KOLOK MACHAP



Semalam petang penulis telah berlarian ke Simpang Ampat untuk mengambil pulang anak lanang dari hostelnya. Esok Jumaat kan cuti cuti sempena harijadi Sultan Melaka Yang Dipertua Negeri Melaka. Eh, Melaka mana ada raja kan?

Dalam perjalanan pergi, singgah di RnR Machap arah utara. Penulis pesan mee kolok padahal baru semalam penulis menjamah mee maggie di rumah. Kesian kan, hari-hari makan mee maggie. Usai makan, baru perasan ada seekor lalat tergolek dalam mangkuk hayun itu.
Yo wes. 

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Oct 12, 2017

SEPETANG DI PENGERANG



Petang tadi penulis telah berlarian ke Pengerang untuk berjumpa dengan kawan kenalan. Bukan urusan kerja. Hajat hati hendak menangkap gambiran jeti lama di sini ketika matahari terbenam pun tidak kesampaian. Kalau ada jodoh dan rezeki, insyaAllah nanti kita berjumpa lagi. Amin ya robbal alamin.

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Oct 10, 2017

HOW TO TRAP A RAT IN YOUR HOUSE



Kelmarin isteri penulis yang itu sudah guling-guling kegelian dan membebel pot pet pot pet kerana ada tikus didalam rumah. Penulis sudah gunakan perangkap yang lama yang sudah rosak tapi tidak berkesan. Umpan dimakan tapi pintu sangkar tidak tertutup. Olehkerana tiada kesabaran yang tinggi, isteri penulis yang itu juga telah membeli perangkap jenis gam guna duit dia sendiri tapi masih tidak berhasil.

Jadi, semalam penulis telah berlarian ke kedai hardware milik budak Bangla itu membeli perangkap sangkar yang baharu (RM13).

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Oct 7, 2017

15 MUHARRAM



Selamat malam minggu kawan-kawan.
Malam ini sudah 15hb Muharram 1439 tahun Hijrah.
Malam yang terang bulan, langit di Masai pun cerah tanpa awan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Oct 6, 2017

WANITA INI DAPAT RM14 RIBU ‘WANG TAK DITUNTUT’, INI CARA DAPATKAN DUIT KORANG! RAMAI TAK TAHU



Pagi Khamis tadi penulis telah berlarian ke Jabatan Akauntan Negara di Bangunan Tabung Haji JB. Gara-gara viral cerita WANITA INI DAPAT RM14 RIBU ‘WANG TAK DITUNTUT’, INI CARA DAPATKAN DUIT KORANG! RAMAI TAK TAHU.

8.30am, penulis tiba di lobi bangunan, bertanya abam polis yang jaga di kaunter. Abam polis kata panjat tingkat 8. Bila penulis masuk lif, ada nota di dinding lif kata untuk tuntutan Wang Tak Dituntut sila ambil nombor giliran di meja di aras tanah. Jadi penulis turun balik bertanya semula kepada abam polis tadi yang mengarahkan penulis bertanya kepada staf jabatan akauntan dipintu luar. Ahkak staf kata kena ambil nombor giliran dimeja yang sudah dikemas di sudut bawah itu. "Org yg jaga takde, dh tutup, wak kene dtg esok, tp esok jumaat cuti," kata ahkak staf. Tertera diatas meja, "hanya 150 penuntut sehari sahaja." Penulis sudah kuchiva. Ingatkan nak terus pulang, tapi alang-alang buah kepayang, penulis gagahkan diri panjat lif ke tingkat 8. Sampai tingkat 8, orangramai sudah ramai, penulis bertanya kepada abam yang sedang memegang borang yang ada nombor giliran. Abam kata kena ambil nombor giliran dikaunter depan. Ahkak kaunter beri borang putih beserta nombor giliran no 54. Bayangkan kalau penulis terus saja pulang tadi dan mungkin datang lagi minggu depan, bukankah itu perkara yang sia-sia. Harapkan pagar, pagar pun tak boleh diharap! OTL

9.09am, masih tunggu dikaunter, no giliran 14. Penulis agak-agak giliran akan dipanggil disebelah petang. Tertekan perasaan dan panik, penulis ke kaunter ahkak serahan no giliran tadi, ahkak kata, "nombor wak dipanggil sebelum jam 10.30". Penulis keluar dari bangunan, sempat lagi jalan-jalan ke pantai lido, mengambil angin didepan pejabat pos.

9.39am, tiba semula, nombor giliran sudah ke 34.

10.10am, nombor penulis dipanggil. Ahkak kaunter no 3 layan penulis. Serahkan mykad dan borang tadi. Ahkak kaunter tulis 2 borang sebab tak cukup ruang. Ada 11 bank dan agensi yang memulang wang penulis yang tak dituntut. Olehkerana, jumlah wang tidak lebih rm100 maka ahkak kata tak perlu ke bank atau agensi tersebut. "Nanti kalo wak dtg lagi, sila bawak fotostet ic, salinan muka hadapan bku akaun/penyata bank yg masih aktif,tertera nama dan nombor akaun wak, disahkan oleh pihak bank itu sendiri. Kalo takde tandatangan, sy taknak terima," beritahu ahkak, "dan juga wak download borang UMA-7 dan isi dan bawa bersama."

10.19am, selesai urusan di kaunter Jabatan Akauntan.

Nota lalat. Firasat penulis mula-mula tadi tentang kena beratur panjang dan takut nombor giliran habis hanyalah fobia semata-mata kerana terlalu banyak viral di facebook menyatakan demikian. Hakikatnya, urusan amat mudah cuma kena tunggu saja giliran.

Nota lalat lain. Hari ini 4 Oktober adalah harijadi isteri penulis (yang itu). Kanda doakan semoga dipermudahkan urusan dan diberikan kesihatan baik senantiasa. Amin ya robbal alamin.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

















Later at night:
Fish n chips, Vivo at Aeon Tebrau City.

Oct 5, 2017

CONTOH SURAT WASIAT LENGKAP 2017



Malam tadi, penulis telah berlarian ke Pengerang untuk menghantar anak lanang bertemuduga. Perjalanan di lebuhraya Senai Desaru Expressway (baca, SDE) dan Desaru Sungai Rengit yang sedang dibina yang masih berlubang dan gelap gulita. Sementara menunggu anak lanang, sempat lagi penulis membaca serba sedikit buku Harta Pusaka dan Wasiat tulisan Ustaz Ghazali Ibrahim. Buku yang penulis pesan atas talian dan baru tiba petang tadi juga.

Blog bukanlah hakmilik kekal.


Oct 2, 2017

TODAY I TOOK A WRONG TURN

Before entering Woodlands checkpoint leaving the island this morning.

Pagi-pagi subuh sepi-e (Ahad) tadi semalam, penulis telah berenang-renang di tepian tambak. Untuk membeli suratkhabar dan sebongkah berlian. Alone matcham biasa.

Nota lalat. Keluar dari CIQ JB tadi termasuk jalan yang salah. Dan untuk kembali ke pangkal jalan, terpaksa mengisi borang putih di pejabat imigresen pula. Aduhai.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Current exchange rate: SGD1 = RM3.12

CARA REFUND DUIT DALAM KAD TOUCHNGO YG TAMAT TEMPOH SECARA ONLINE

  Khamis, 20 Jun 2024. Hari Sabtu lepas semasa hantar anak lanang ke Senai airport . Baru perasan kad Touchngo wak sudah tamat tempoh.