Sep 30, 2021

DOHA QUARANTINE DAY 10

Swab test result is negative @2021
Khamis, 30 September 2021.
Doha, Qatar.

Memanglah 10 hari kena kuarantin dalam hotel ini.
Tapi sebenarnya 10 malam.

Jadi, penulis hanya boleh keluar esok.
Tapi yg penting, keputusan ujian Covid adalah negatif.

Ooh.
Hari ini penulis mahu cerita sedikit pasal negara Qatar.
Mungkin ramai pembaca yg tidak tahu pasal geografi.
Secara ringkasnya.
Qatar adalah sebuah negara semenanjung yg kecil yg terletak di Teluk Parsi.
Tapi kalau lihat peta, negara Bahrain adalah lebih kecil dari Qatar.
Keluasan negaranya adalah besar sedikit daripada negeri Kedah iaitu 11.437 km2 berbanding negeri Kedah 9 500 km2.
Merujuk kepada peta negara Qatar di bawah, jarak dari Doha di pantai timur ke Dukhan di pantai barat adalah lebihkurang 60 km saja.
Dengan kata lain, Qatar ni pusing satu hari pun boleh habis.

Eeh.
Satu lagi.
Kereta dipandu di sebelah kiri jalan ya.
Harap maklong.

Jumlah penduduknya pulak hanyalah sekitar 2.9 juta orang.
Matawangnya adalah Qatar Riyal (QAR).
100 QAR bersamaan RM 116.
Maknanya, nilai duit kita kecil sedikit dari duit Riyal dia.
Dan nilai duit kita sememangnya ciput semakin susut berbanding duit Singapura dan lain2. Khannns.

Hafazan lalat.
Ada 3 surah dalam al-Quran yg tiada huruf "kaf - ﻙ " didalamnya.
1. Surah al-Asr (103)
2. Surah al-Quraish (106).
3. Surah al-Falaq (113).

Blog bukanlah hakmilik kekal.

DOHA QUARANTINE DAY 9

Grilled Hammour with steamed vegetables and lemon butter sauce @2021

 

Rabu, Doha, Qatar.
Kuarantin dalam hotel hari ke sembilan.
Sepatutnya esok boleh keluar.
Dan jalan2 ditefian fantai.

Menu makan tengahari tadi.
Ikan hammour panggang.

The name 'Hamour' or 'Hammour' (Arabic: هَامُّوْر‎, romanized: Hāmmūr) is used to describe a number of fish, including the Brown spotted reef cod (Epinephelus chlorostigma). At the same time, it is the name given to a variety of closely related fish species in the Persian Gulf. - wikipedia

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 28, 2021

DOHA QUARANTINE DAY 8

Beef burger, lettuce, tomato & french fries @2021

Selasa.
Sudah seminggu penulis dikuarantin dalam bilik hotel ini.
Tinggal 3 hari sahaja lagi.

Esok kena buat ujian PCR lagi.
Kalau keputusan negatif bolehlah keluar lusa.

Sekarang ini makanan mewah pun banyak tidak habis dimakan.
MasyaAllah.

Dan tiap2 hari penulis terima air tin Pepsi.
Adalah penulis minum juga satu dua tin air Pepsi.
Tapi orang kata tidak elok untuk kesihatan kan.
Jadi penulis simpan sahaja dalam peti sejuk mini itu.

Dan buah limau itu sebenarnya buah lemon.
Bukan buah limau mandarin yg senang dikopek.
Dan rasanya pun masam juga.

Nota lalat. Ooh, itu bukan burger ramly ya kawan2.
Itu burger arab sahaja. ;p

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 27, 2021

DOHA QUARANTINE DAY 7

3am in the morning @2021

Pagi2 jam 1.39am, selepas solat tahajjud.
Sambung buat kerja potong rumput yg mendesak.

Sambil dengar bacaan merdu Surah Al Jin dari qari Salah Mussaly.

Nota lalat. Subuh  pagi ini pada pukul 4.07am.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 26, 2021

DOHA QUARANTINE DAY 6

Bath tub and sunrise view @2021

 

Ahad.

Tiada cerita menarik hari ini.
Nak buat kerja pun pening kepala.

Hafazan lalat. Surah as Sajadah 32: 1-5.
Ulangi sabki surah al Thalaq.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 25, 2021

DOHA QUARANTINE DAY 5

My tiktok is updated @2021

 Assalamualaikum kawan2 penulis semua2 lah.

Hari ini hari Sabtu.
Esok sudah hari Ahad.

Kebosanan mencipta kelainan.
Pengalaman dikuarantin dalam hotel amatlah membosankan.

Untuk kawan2 yg ada tiktok silalah tambah nama dalam petak komen dibawah ya.
Nama tiktok penulis ialah tigalalat.
Maaf, penulis tiada akaun instagram seperti kebanyakan orang lain.

Hafazan lalat. Surah as Sajadah 32: 1-4
Ulang2 sabki surah al Talaq.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 24, 2021

DOHA QUARANTINE DAY 4

Doha river sunset @2021

Jumaat.

Ada pembaca blog penulis yg biasa2 ini komplen pagi2 tadi.
Ehh, sebenarnya dari semalam.
Sebab dia pun sudah berbulan2 tidak singgah disini.
Katanya blog penulis ini jadi lambat mcm siput khinzir sebab ada iklan adsense.
Betul kah kawan2?

Cerita lalat lain.
Ada pembaca juga menyarankan untuk mencuci spender penulis sendiri.
Dan jemur sahaja ditefian tingkap.
Sebab pihak hotel tiada khidmat pencucian dobi.

Harap tidak kena saman.

Cerita lain lalat.
Hari ini bermula projek sedekah subuh yg pertama.
40 hari sehingga 3 November 2021.
Semoga dipermudahkan.
Amin.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

DOHA QUARANTINE DAY 3

Dawn view this morning @2021
Khamis.

Waktu subuh bermula jam 4.05 pagi.
Jadi agak keliru kalau bangun di tengah malam.
Mahu kerjakan solat tahajjud dahulu ataupun tidak.
Sebab biasa penulis akan solat pada satu pertiga terakhir malam.
Yakni antara jam 2 hingga 5 pagi kalau berada di Masai lah.
Seperti kata ustaz.

Cerita lalat lain.
Pagi tadi penulis panggil gadis penyambut tamu.
Tanya pasal mendobi pakaian kotor penulis.
Gadis kata tiada layanan mencuci pakaian sepanjang kuarantin. Aiyah.
Tapi gadis boleh hantarkan ubat berus gigi seperti dipinta.
Bila sampai ubat gigi nanyalah yg ciput bersama berus gigi percuma juga.
Dan nampaknya penulis kenalah berbugil untuk beberapa hari mendatang.

Cerita lalat lain lagi.
Ooh, pasal sistem penghawa dingin dalam bilik yg sejuk.
Walaupun diluar cuaca dan suhu agak tinggi.
Tapi dalam bilik, suhu amatlah sejuk.
Sejak hari pertama lagi penulis matikan alat penghawa dingin itu.
Hari ini sudah hari ketiga dan masih tidak mulakan alat pendingin.

Cerita makanan lalat.
Masa makan malam tadi.
Ikan panggang. Tiba2 dapat dua kali.

Movie lalat. Most Dangerous Game 2020.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 22, 2021

DOHA QUARANTINE DAY 2

Homemade Granola Parfait for breakfast @2021
Rabu.

Penulis ingatkan sarapan tiba jam 7 pagi.
Jadi penulis sibuklah panggil gadis penyambut tamu itu.
Rupanya jam 8 pagi.
Tapi lapar gila sebab cacing dalam perut berkeroncongan sahaja.
Iyalah kan, waktu jam di Masai sudah pukul 12 tengahari.
Sebab beza waktu 5 jam.
Cacing dalam perut masih tidak dapat menyesuaikan diri.
Aduhai.

Bila sarapan tiba.
Nampak sangat ganjil sebab penulis pesan Homemade Granola Parfait.
Granola adalah makanan yang terdiri dari oat, kacang-kacangan, buah-buahan kering, dan juga bisa ditambahkan dengan minyak, madu atau pemanis lainnya.

Lain kali baik penulis harus pesan telur dadar (baca, omelette) sahaja.

Cerita lain.
Pagi tadi ada beberapa rakan penulis panggil.
FAR dan FAZ yg sekarang sudah berada ditengah parit.
Mula2 mereka bertanya khabar.
FAR tanya pasal kerja, ie sesiku yg patut dikaji oleh pihak kejuruteraan Batam.

FAZ pula nasihat untuk penulis periksa dengan bosskur pasal urusan penulis ke tengah lautan nanti.
Sebab syarat utama mesti ada sijil Bosiet.
Penulis akan periksa dengan bosskur.

Kemudian MAN panggil penulis.
MAN sekarang berada di Masai.
MAN tidak akan ke tengah lautan.
Tapi ada tugasan yg penulis kena bantu.

Mula2 MAN tanya khabar penulis di negeri pasir berdengung ini.
Sebab dulu MAN pernah berkerja di sini.
Penulis kata cuaca dan suhu bahang agak panas.
Waktu subuh disini bermula jam 4 pagi.
Matahari terbit jam 5.30 pagi.
Sebab sekarang musim luruh.

Juga pasal makanan yg agak mewah.
Set makanan tiga kali sehari - sarapan, makanan tengahari dan malam.
Ada saja makanan yg tidak habis dimakan.
Sebab bahagian yg agak banyak.

Ooh, tiba2 penulis teringat.
Pasal penulis kena puasa nazar.
Kena tunggu hujung tahun lah nampaknya.
Sebab masa itu,waktu siang yg pendek.

Untuk makan tengahari pula.
Makanan sampai awal.
Nasi ayam mandi yg fofuler itu.
Tapi memang besar bahagiannya (baca, portion pak arab).
Makan pun tidak kehabisan.

Usai makan tadi.
Gadis penyambut tamu panggil.
Kata ada ujian swab dalamasa 5 minit.
Bila tiba, petugas diluar pintu cuma cucuk hidung sahaja.
Bila penulis cakap, "khalas"? 
Dijawabnya "khalas" juga.
Penulis pun ucap "shukran." 
Dibalasnya "afwan."
Eh, sejak bila penulis bisa ngomong Arab pula?

Pasal tv bersaiz besar dalam bilik hotel pula.
Penulis perasan ada banyak saluran wayang didalamnya.
Pilih saja mana yg berkenan.
Tapi semua bersarikata arab.

Blog bukanlah hakmilik kekal.
Mandi chicken rice @2021
Mandi chicken rice @2021
Sunset view from Mondrian @2021
Watching Wall Street with arabic subtitle but unfinished @2021
Tandoori chicken Drum stick with briyani rice @2021

Sep 21, 2021

DOHA QUARANTINE DAY 1

Hamad International airport, Doha @2021
Isnin.

Prelude 24 jam terakhir.
3am - bangun, buang air, solat tahajud 2 rakaat.
Hafaz surah alwaqiah.

2pm - berkejaran ke BSN.
4pm - berkejaran ke Giant.
5pm - berkejaran cuci cikputih.
6pm - bosskur perintah kena potong rumput sebelum terbang.
9pm - ke KLIA.

Selasa.
3am - terbang ke negeri pasir berdengung.
5am - tiba di HIA , negeri pasir berdengung.
7am - berada diluar bandara HIA.
8am - periksa masuk hotel 5 bintang untuk kuarantin 10 hari.

Sarapan, makan tengahari dan malam ditanggung.

Nota lalat. Sebelum tiba KLIA, penulis risau sebab baggage yg agak besar. Limit hanyalah 30 kg. Nasib baik ada penimbang percuma disediakan. Bila ditimbang, hanyalah 19.8kg je. | Masa checkin di KLIA, sepatutnya boleh check-in online, tapi penulis tidak diberitahu.  Jadi kena beratur di barisan biasa. Walaupun begitu, barisan checkin online itu pun tidaklah secepat mana. |  Penulis ditahan di  imigresen oleh kerani kastam yg muda (dari loghat macam Sabahan). Masalah bila diperiksa myTravelPass penulis masih dlm proses. Tapi bila ditanya dgn pegawai yg ada disitu, penulis dilepaskan juga. Hampeh betullah. | Semasa hendak masuk kabin, adalah diberikan faceshield, mula2 je penulis tengok semua  org pakai. Selepas itu, hanya sebahagian saja yg pakai faceshield yg diberikan. Malah di HIA pun pegawai suruh buang je faceshield itu. | Disebabkan hotel quarantine, penulis harus isi borang yg diberikan selepas mengambil baggage. Ada kecelaruan sedikit. | Penulis tidak jumpa kiosk jual simcard dlm bandara. Walaupun begitu, penulis tukar juga duit riyal Qatar guna duit US dollar. Penulis kena tegur oleh pegawai ahsoh disitu sebab ambil gambar abam kaunter. Seperti yg dijangka, simcard itu tidak diperlukan pun kerana ada wifi didalam bilik hotel. Tapi simcard diperlukan kemudian untuk update apps Ehteraz yg wajib. |

Blog bukanlah hakmiiik kekal.
Welcome to Qatar @2021
Tambahan gambiran waktu senja sebentar tadi.
Sebab tidak boleh keluar bilik hotel.
Jepret dari tingkap sahaja sudah.

Sep 20, 2021

ZAM ZAM ALAKAZAM

On the way to Doha @2021


Assalamualaikum semua kawan2 penulis lah.

Mungkin semasa kawan2 membaca entri ini.
Penulis sudah pun belayar ke negeri pasir berdengung.

Semoga dipermudahkan segala urusan.
Aminn ya robbalamein.

Jumpa anda di sana. Di sana. 

Blog bukanlah hakmilik kekal.

ROTI CANAI PELANGI SUNGAI YU

Roti canai pelangi Sungai  Yu @2021
Tengahari penulis sudah singgah di warung roti canai pelangi Sungai Yu. Kuala Selangor
Link ke fesbuk.

Roti Canai Pelangi:
#Durian- Oren
#Strawberi- Merah
#Jagung- Kuning
#Apple- Hijau
#Keladi- Biru
#Ori- Putih

Testimoni penulis untuk pertama kali mencuba - roti canainya yg lembut.
Dan harga tatap satu hinggit.
Itu sahaja.

Nota lalat. Tiba2 tak disangka, powerbank luaran yg baharu dibeli tertinggal pula dalam kereta tadi.
Yo wes lah.

Nota lalat lagi. Alhamdulillah, keputusan negatif untuk ujian PCR swab test semalam. Semua dokumen sudah cukup dan lengkap.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 19, 2021

TEPIAN REDANG

Sawah padi Sekinchan dengan awan mendung @2021
Sabtu.
Tinggal dua hari sebelum berterbangan ke seberang parit.

Semua dokumen sudah tersedia.
Tinggal ujian PCR sahaja.
Dan pagi tadi penulis panggil beberapa hospital.
Sebab mahu buat ujian swab esok (Ahad).
Sebelum ini ada beberapa hospital yg boleh jalan masuk (baca, walk in.)
Tapi bila di panggil, ada yg tutup hari esok (Ahad). Aiyah.
Ada yg buka untuk ujian PCR pada jam tertentu.
Ada yg boleh buat ujian, tapi keputusan agak lambat.
Panik juga penulis dibuatnya.

Nasib baik ada klinik yg boleh buat ujian Covid 19 dalam perjalanan ke pantai itu.
Senang sahaja, mudah dan cepat.
Terbang dua hatus sepoh hinggit sahaja.
Esok petang boleh dapat keputusan ujian.

Petang, penulis berlarian di tengah sawah Sekinchan pula.
Tapi jerami padi lama sudah tidak ada lagi.
Jadi penulis berlarian ditefian fantai.
Pantai yg agak kotor dan berselut.
Punyalah ramai orangramai disitu.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 18, 2021

MY CREDIT CARD GOT PROBLEM

Lagi beberapa hari mahu terbang ke seberang parit.
Tapi masalah kad kredit penulis masih belum selesai.

Bila masuk bertanya ke ranting bank pun kena buat temujanji.
Yo wes lah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 17, 2021

NEXT WEEK I AM GOING TO MISS THIS CITY

Bukit Bintang @2021
Tengahari tadi sudah merentasi negeri lagi.

Malam pula berlarian ditengah2 ibukota.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 16, 2021

PELANGI

Child's play @2021
Hari ini agak sibuk.

Kurang semunggu lagi akan terbang ke seberang parit.
Beberapa dokumen kena cetak.
1. Pasport - done
2. Visa - done
3. Surat tawaran kerja ejen - done
4. Surat jemputan kerja syarikat - done
5. Tempahan hotel - QQ3921C9 Done
6. Health Assessment Form - done
7. PCR Consent Form - swab test
8. Tiket kapalterbang - done
9. Mysejahtera Vaccine Certificate -

Online registration:
1. Ehteraz online
2. MyTravelPass

Dan petang sempat lagi penulis berlarian ke pintu gerbang Santiago itu.
Orangramai mulai ramai di situ.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 15, 2021

IKUT RESAM PADI

Sawah padi this morning at Tangga Batu @2021
Padi ni semakin dia berisi
semakin dia tunduk

begitu juga kita manusia
semakin banyak ilmu
semakin tinggi jawatan
kita kena merendah diri

bukannya bermegah megah
dgn ilmu dan jawatan yg kita ada

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 14, 2021

لالوان واريثن

Bank Muammalat Jalan Ampang @2021
Tengahari tiada mesyuarat tingkap seperti yg dijadualkan.
Jadi penulis pun berlarian ke bank berdekatan.
Sebab kad kredit penulis tidak boleh digunakan.
Lama juga berada didalam bank itu.
Pegawai pun pening juga.

Kemudian penulis berlarian ke pusat bandaraya.
Atas urusan seri paduka baginda di Amanah Raya pula.

Sambil tukar wang dollar amerika.
Satu dollar bersamaan 4.19 hinggit sahaja.

Kemudian penulis pun berlarian merentas negeri.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 13, 2021

JAMBATAN PELANGI ELMINA

Jambatan Pelangi Elmina @2021
Petang penulis berlarian ke Elmina 8.
Punyalah ramai orangramai macam ulataik.
Mahu parkir kereta pun terpaksa tunggu 13 minit untuk orang keluar dahulu.
Kalau tidak, kena parkir agak jauh nun disana.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

CARA REFUND DUIT DALAM KAD TOUCHNGO YG TAMAT TEMPOH SECARA ONLINE

  Khamis, 20 Jun 2024. Hari Sabtu lepas semasa hantar anak lanang ke Senai airport . Baru perasan kad Touchngo wak sudah tamat tempoh.