Feb 28, 2019

AID FIRST

Aid first @2019

Itu hari kan penulis sudah pakai kasut baru. [+ new shoes 2019 ]
Tapi macamana penulis tidak jumpa stokin pula.
Maka melecetlah buku lali penulis.
Tampal koyok sudah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

My injured back ankle @2019

Jambatan Seri Saujana, Putrajaya @2019.

Feb 27, 2019

TOWN HALL MEETING

All you can eat durians @2019

Pagi tadi ada perjumpaan pekerja dengan pengurus atasan syarikat. Semua pekerja dijemput hadir di dewan mesyuarat yg tidak cukup kerusi. Yo wes. Penulis berdiri sahaja diluar pintu bilik mesyuarat. Lenguh seh.

Selepas mesyuarat, ada makan tengahari yg lumayan.
Ada nasi beriyani, lauk ayam masak merah, daging, dll.
Ada kambing bakar dan potongan roti.
Ada durian D24 (agaknya).

Lepas jamuan, perut sudah kenyang, maka penulis pun beradu di tempat biasa.

Nota tenok full movie online free lalat.
1. Transsiberian 2008
2. The Lunch Box 2013
3. Everest 2015
4. 13 Hours The Secret Soldiers of Benghazi 2016
5. No Country For Old Men 2007
6. War Dogs 2016
7. In Bruges 2008
8. Security 2017
Dan banyak-banyak nonton tiubawak (baca, youtube) Ustaz Abdul Somad Lc MA.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Fresh picked strawberries from Cameron Highlands.

Feb 24, 2019

EVERY CHILD IS PRECIOUS

Pusat Permata Kurnia Sentul

"Kanak-kanak adalah asas negara, dan keperluan kemampanan tamadun. Mereka adalah aset berharga untuk membina negara, membantu merealisasikan wawasan kami dan membentuk pertumbuhan dan kemajuan masa depan negara." - Datin Paduka Seri Rosmah Mansor

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Feb 22, 2019

ROGOL STATUTORI

Superbook of Maze.

Entri kali ini JUGA tiada kena mengena dengan diri penulis. Hanyalah rujukan semata-mata.

Rogol statutori merujuk hubungan seks dengan sesorang yang berada di bawah usia kerelaan dari segi undang-undang.

Kanun Keseksaan (Malaysia) menjadikan sebarang hubungan seksual antara lelaki dengan wanita di bawah umur 16 tahun sebagai rogol sama ada dilakukan dengan kerelaan wanita itu atau tidak. Ini juga disebut sebagai rogol statutori atau statutory rape. Ini bermakna tidak kira apa juga alasan yang diberikan, jika didapati wanita itu di bawah umur 16 tahun ketika hubungan seks itu dilakukan, maka ia adalah jenayah rogol.

Peruntukan rogol statutori digubal bagi melindungi kanak-kanak di bawah umur. Maka menurut peruntukan ini kanak-kanak bawah 16 tahun tidak berupaya memberikan kerelaan dan oleh itu walaupun dia mengaku memberikan kerelaan terhadap hubungan seks itu, kerelaannya tidak akan diterima oleh mahkamah.

Sementara itu hukuman yang boleh dikenakan ke atas orang disabitkan kesalahan dengan jenayah rogol terdapat dalam Seksyen 376 Kanun Keseksaan iaitu:

"Barang siapa melakukan rogol hendaklah dihukum penjara tidak kurang daripada lima tahun dan tidak lebih daripada 20 tahun dan hendaklah kenakan hukuman sebat."

KESALAHAN PELAJAR

120: Mencabul kehormatan

Seksyen 354: Menyerang atau menggunakan kekerasan jenayah kepada seseorang dengan niat hendak mencabul kehormatan
Seksyen 375: Merogol
Seksyen 376: Seksaan bagi rogol
Seksyen 377: Kesalahan luar tabii

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Feb 21, 2019

SUNSET ON PUTRAJAYA LINK



Tiada yang menarik untuk penulis cerita.
Letak gambar matahari terbenam sudah.

Seperti pepatah orang dulu-dulu.
Biar cepat asal selamat jugak.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Feb 19, 2019

JATUHKAH TALAK SAAT SUAMI BERUCAP "KO KUAR LAH DRPD RMH TU.."

My new shoes @2019.

Entri kali ini JUGA tiada kena mengena dengan diri penulis. Hanyalah rujukan semata-mata.

JATUHKAH TALAK SAAT SUAMI BERUCAP, ”PULANG SAJA KAMU KE RUMAH ORANG TUAMU”?

Syaikh Wahbah Az Zuhaili dalam kitabnya Al Fiqh Al Islami wa Adillatuhu menjelaskan bahwa ucapan (lafazh) yang digunakan untuk menjatuhkan talak ada dua macam, yaitu ucapan yang sharih (jelas) dan ucapan yang kinayah (sindiran). Ucapan itu bisa jadi berupa ucapan berbahasa Arab ataupun selain bahasa Arab yang menurut bahasa (lughah) dan kebiasaan (‘urf) digunakan untuk menjatuhkan talak, baik itu diucapkan langsung (bil lafzhi), atau dengan tulisan (bil kitabah), atau dengan isyarat (bil isyarah). (Wahbah Az Zuhaili, Al Fiqh Al Islami wa Adillatuhu, 9/356; Al Mausu’ah Al Fiqhiyyah, 29/17).

Dua macam ucapan (lafazh) talak tersebut adalah; Pertama, ucapan talak yang sharih (jelas), yaitu ucapan yang jelas maksudnya dan menurut kebiasaan digunakan untuk menjatuhkan talak, seperti kata “thalaaq” (bahasa Arab), “talak” atau “cerai” (bahasa Indonesia), atau “pegat” (bahasa Jawa), dan sebagainya. Misalnya suami mengucapkan kepada istrinya dalam bahasa Arab, “Thallaqtuki” (kamu saya talak), atau dalam bahwa Indonesia,”Kamu saya talak.” Atau dalam bahasa Jawa, ”Kowe tak pegat.” (Kamu saya ceraikan). Hukum ucapan talak yang sharih seperti ini adalah bahwa talak dihukumi telah jatuh menurut kesepakatan seluruh fuqoha, tanpa melihat lagi niat dari suami ketika mengucapkannya. Artinya, baik suami berniat menceraikan atau tidak, talak tetap jatuh. Maka pada saat suami mengatakan kepada istrinya,”Kamu saya talak,” talak dihukumi telah jatuh walaupun suami mengklaim bahwa dia sebenarnya tidak berniat menjatuhkan talak. (Wahbah Az Zuhaili, Al Fiqh Al Islami wa Adillatuhu, 9/358; Al Mausu’ah Al Fiqhiyyah, 29/18, Musthofa bin Al ‘Adawi,Ahkam Al Thalaq fi Al Syari’ah Al Islamiyyah, hlm. 34).

Kedua, ucapan talak kinayah (sindiran), yaitu ucapan yang bisa berarti talak namun juga bisa berarti bukan talak dan masyarakat tidak biasa menggunakan ucapan itu untuk menjatuhkan talak. Misalkan ucapan suami kepada istrinya,”Pulanglah kamu ke keluargamu,” (Arab : ilhaqiy bi-ahliki), atau ucapan suami kepada istrinya,”Keluar kamu dari rumah ini,” atau,”Pergi kamu,” dan sebagainya. (Wahbah Az Zuhaili, Al Fiqh Al Islami wa Adillatuhu, 9/358; Musthofa bin Al ‘Adawi, Ahkam Al Thalaq fi Al Syari’ah Al Islamiyyah, hlm. 35).

Hukum ucapan talak kinayah ini adalah bahwa talak tidak jatuh, kecuali jika disertai niat untuk menceraikan. Alasannya, karena ucapan talak secara kinayah ini memang mengandung dua kemungkinan makna, yaitu bisa berarti menjatuhkan talak atau bisa juga tidak menjatuhkan talak. Misalnya ucapan suami kepada istrinya,”Pulanglah kamu ke rumah orang tuamu,” bisa jadi suami bermaksud menceraikan namun bisa jadi suami tak bermaksud menceraikan namun hanya menyuruh istrinya pulang ke rumah orang tuanya karena kesal. Maka dari itu, ucapan talak kinayah ini tidak berarti menjatuhkan talak, kecuali disertai niat dari suami untuk menceraikan. Ini juga disepakati seluruh fuqaha. (Wahbah Az Zuhaili, Al Fiqh Al Islami wa Adillatuhu, 9/359; Al Mausu’ah Al Fiqhiyyah, 29/18).

Jika seorang suami mengklaim di hadapan hakim (qadhi), bahwa dia sebenarnya tidak meniatkan cerai ketika mengucapkan talak secara kinayah, klaimnya diterima, yakni hakim memutuskan tidak jatuh talak, asalkan suami mengucapkan sumpah di hadapan hakim. Jika suami mengklaim tak berniat menceraikan tapi tak berani bersumpah, maka klaimnya tak diterima dan hakim memutuskan bahwa talaknya telah jatuh. (Wahbah Az Zuhaili, Al Fiqh Al Islami wa Adillatuhu, 9/359).

Kesimpulannya, ucapan suami kepada istrinya,”Pulang saja kamu ke rumah orang tuamu,” termasuk ucapan talak secarakinayah (sindiran) dan talaknya dihukumi jatuh jika suami memang berniat menceraikan. Jika tak berniat menceraikan, talaknya tidak jatuh. Wallahu a’lam. [www.konsultasi.wordpress.com]

NIAT SUAMI CERAIKAN ISTERI

Saya dan suami bertengkar kerana dia tidak berpuas hati dengan ibu saya yang menghantar banyak mesej serta video berkaitan politik di dalam kumpulan grup WhatsApp keluarga.

Dalam mesej itu, ibu menempelak suami supaya jangan lagi mengundi parti yang disokongnya. Saya akui memang tidak patut ibu berbuat demikian, namun mungkin disebabkan terlalu marah, kemarahan itu dilepaskan kepada saya.

Ketika marah itu, suami mengeluarkan kata-kata seperti berikut: “Kau keluar dari rumah ini sekarang dan balik ke rumah mak kau yang tak pandai hormat orang tu! Aku boleh hidup tanpa kau la... mulai hari ini, aku tidak mahu tengok muka kau lagi dan kau jangan jejak rumah ini lagi.”

Saya hanya mendiamkan diri dan tidak berani bersuara. Selepas itu, suami keluar dari rumah dan pulang menjelang Maghrib.

Sebaik tiba di rumah, dia terus memeluk saya dan meminta maaf kerana terlanjur bercakap sebegitu.

Adakah kata-kata suami, “Aku boleh hidup tanpa kau” itu boleh dikategorikan sebagai lafaz talak kinayah?

Bagaimanapun, suami ada mengatakan dia langsung tidak berniat untuk membenci atau menceraikan saya, cuma kesal dengan tindakan ibu saya yang tidak menghormati dirinya.

Eisha, Sentul

Jatuh atau tidak talak itu berdasarkan kepada rukun serta syarat setiap rukun talak itu dipenuhi atau sebaliknya.

Jika dipenuhi, maka jatuhlah talak dan jika sebaliknya, tidak gugur talak. Dalam Mazhab Syafie, rukun talak ada lima iaitu pentalak (suami), sighah, qasad, mahal (isteri), ada kekuasaan (wilayatul alaih). [+ bersambung Hmetro.com.my ]

HATE SEX (18SX)

Nota lalat. Sekiranya anda tidak pernah mencuba "kebencian seks" (baca, hate sex), letakkan pada senarai baldi anda. Sekiranya anda tidak tahu apa itu yg disebut "kebencian seks", beritahulah penulis. OTL Ringkasnya, "kebencian seks" adalah apabila anda bersenggama dengan seseorang yg anda amat benci. 

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Feb 17, 2019

LU LANGSI LU MATI

My old school, SMK Dato' Penggawa Barat Pontian bus @2019.


Semalam pulang dari sarapan, isteri penulis (yg itu) memberitahu ada rakan bekas sekerja telah menggantung diri di Pengerang. Bila ditanya, isteri penulis (yg itu) kata berkemungkinan besar disebabkan ibu rakan tersebut telah berhutang dengan ahlong dengan jumlah yg besar.

Cerita lalat lain. Ada rakan penulis mengadu bahawa anak keponakan beliau telah ditangkap polis atas tuduhan merogol gadis bawah umur (16 tahun). Beliau mengadu anak keponakan beliau itu mempunyai IQ yg agak rendah dan tidak bersekolah menengah, setakat darjah 6 sahaja. Walaupun beliau (anak keponakan) itu mengaku bersalah, tetapi beliau juga ada memberitahu bahawa kejadian tersebut dilakukan bersama 3 orang rakan-rakan beliau yg lain yg tidak ditangkap dan didakwa. Kami saspek anak keponakan itu telah dibuli dan dianiaya oleh mereka.

Kemudian penulis teringat juga ada kenalan penulis yang bekerja di PPIM (Persatuan Pengguna Islam Malaysia) yg mungkin dapat menyelesaikan masalah ahlong dan kes penganiayaan seperti diatas.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Feb 16, 2019

SIAKAP GORENG



Assalamualaikum kawan-kawan penulis semua lah.

Pagi tadi penulis sudah kepingin hendak menjamah ikan siakap goreng di restoran Rahmat Kampung Pasir Putih itu. Kali terakhir penulis berjuadah disini rasanya lebih setahun. [+ 13/8/17 Siakap Goreng Bodoh.]

Tapi kali ini penulis datang bertiga orang sahaja.

Sekarang, waktu urusniaga restoran juga sudah ditambah.
Siang. 10.30am - 3.30pm
Malam. 6pm - 11pm
Tutup setiap hari Jumaat.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Feb 14, 2019

CARA MELAHIRKAN ANAK LUAR NIKAH DI HOSPITAL KERAJAAN

Unrelated photo. KLCC during dusk today on Akleh @2019.

Entri kali ini tiada kena mengena dengan diri penulis. Hanyalah rujukan semata-mata.

PENGALAMAN BERSALIN ANAK LUAR NIKAH DI HOSPITAL KERAJAAN

Nama aku N, berumur awal 20-an. Cerita aku agak panjang, sesuai untuk ibu2 yg tgah tgu masa nak bersalin, so xde la blur sgt apa kena buat bila oegi hospital dan keadaan dlm dwn bersalin.

Aku baru je melahirkan anak pertama, anak lelaki. Tapi anak aku anak luar nikah, dia dilahirkan sebelum ibu dan ayahnya sempat bernikah dan insyaAllah akan berkahwin xlama lagi. Doakan kami ye.

Dari mula aku dpt tahu aku pregnant, aku buntu xtahu apa nak buat. Aku mmg rahsiakan dari keluarga, x ada yg tahu aku pregnant kecuali rakan kat tmpt kerja. Sampai la masa aku dah sakit contraction, aku dan dia(bf aku) pegi ke hosp kerajaan untuk check jalan dah buka berapa cm.

Sakit contraction ni rasanya macam pinggang korang nak tercabut haha sakit tulang belakang ape semua, nak jalan pun macam cramp je tang pinggang. Baby mengeras dgn contraction ni lain rasanya, tp bila nk dkt bersalin, mmg baby kerap mengeras, sakit kat tulang vagina, sakit tulang belakang dan sakit bila nak berjalan. Nak heret kaki p toilet pun seksa yg amat. [+ bersambung di infoje (iiumc.com) ]

PROSES DAFTAR DAN CARA BUAT SURAT BERANAK UNTUK ANAK LUAR NIKAH (ANAK TAK SAH TARAF)

Pada tahun lepas, Mahkamah Rayuan telah memutuskan anak luar nikah boleh dibin nama bapa, tetapi masih ramai yang masih keliru tentang cara buat surat beranak anak luar nikah.

Setakat ini, proses pendaftaran kelahiran anak luar nikah atau anak tak sah taraf di JPN masih berjalan seperti biasa. Mahkamah Rayuan memutuskan hanya anak orang Islam yang lahir kurang 6 bulan daripada perkahwinan ibu bapa boleh menggunakan nama bapa yang sebenar. [+ bersambung The Asian Parent ]

PANDUAN BAGI IBU YANG MENGANDUNG ANAK LUAR NIKAH

Setelah mengendalikan kes-kes kecil dan menyediakan sedikit bantuan buat seorang wanita mengandung anak luar nikah ini. Di sini ingin saya berkongsi dengan semua pembaca sekelian apa yang seharusnya dilakukan sekiranya anda terlibat dalam kes seperti ini.

Sekiranya anda terlibat dengan perzinaan :
Pertama : Anda sepatutnya bertaubat daripada melakukan perkara haram itu lagi di masa akan datang.

Kedua : Mengetahui bahawa Kerajaan Malaysia melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat menyediakan perkhidmatan untuk anda. Anda perlu mendaftarkan diri di Pejabat JKM terdekat . Pihak JKM akan menguruskan anda sebaik mungkin. Kes anda akan dikendalikan sebagai kes rogol.

Bantuan atau perkhidmatan melalui JKM ialah :

~ Bagi Ibu - Pusat Jagaan Sinar Kasih, Batu Gajah , Perak : Ibu akan dijaga disini sehingga selamat melahirkan bayi.

~ Bagi bayi luar nikah - akan dihantar ke Rumah kanak-kanak Tengku Ampuan Fatimah, Kuantan, Pahang.

Ketiga : Anda berhak mendapatkan rawatan ibu mengandung di Klinik kesihatan kerajaan. Anda perlu membuka kad ibu mengandung (kad merah) bagi membolehkan anda melahirkan anak dengan selamat di hospital kerajaan. Kakitangan hospital bukanlah hakim yang menjatuhkan hukuman terhadap dosa dan kesalahan yang telah anda lakukan. Mereka diamanahkan oleh rakyat untuk menjaga kesihatan dan keselamatan rakyat!

Keempat: Sekiranya anda bernasib baik - terdapat orang/ keluarga yang sanggup untuk mengambil bayi anda sebagai anak angkat , anda mempunyai tempat pelindungan yang selamat sehingga melahirkan bayi. Anda seharusnya merasa bersyukur teramat sangat kepada Allah! .

Untuk menyerahkan bayi anda kepada keluarga angkat anda perlu mengisi Borang Akuan Berkanun yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara. [+ rujukan Salwati ]

Unrelated photo. My Balls Your Chin! Masjid Pengkalan Udara Subang @2019.

PERLINDUNGAN, KETENANGAN BUAT WANITA HAMIL TANPA NIKAH

Hamil luar nikah. Bagi sesetengah orang pasti melihat kesalahan yang pernah dilakukan remaja perempuan itu dengan pandangan negatif, malah ada yang terus menjatuhkan ‘hukuman mati’ kepada pelaku tanpa sedikit ruang kemaafan atau peluang untuk mereka kembali ke pangkal jalan.

Namun, itu tidak berlaku di Rumah Kita. Di rumah ini, mereka menganggap remaja terbabit sebagai hamba Allah yang perlu dibimbing dan dicorak semula menjadi insan yang lebih baik.

Mungkin segelintir masyarakat memandang serong atas kesilapan dan dosa yang mereka lakukan sebelum ini tapi jauh di sudut hati penghuni, andai masa dapat diputar mungkin tidak sesekali mereka mahu terjebak dengan hubungan haram tanpa ikatan yang sah. [+ bersambung Harian Metro ]

FB PUSAT JAGAAN KASIH HAZIRA [+ 0192228354]

Pusat jagaan yang bagus untuk wanita2 yang tersilap langkah. InshaAllah dapat memulihkan mereka dari segi emosi dan rohani. Semoga selamat semuanya.

HUKUM KAHWIN SEMASA MENGANDUNG ANAK LUAR NIKAH

Hukum kahwin semasa mengandung anak luar nikah adalah sah, dan anak yang lahir lebih dari enam bulan selepas nikah adalah anak sah taraf.

Jadi, kalau mengandung anak luar nikah, apa yang perlu buat adalah nikah segera. Mungkin anak itu akan lahir selepas enam bulan, menjadikan dia anak sah taraf.

Kalau bermasalah untuk nikah segera di Malaysia, ada yang boleh bantu untuk nikah segera di Thailand, supaya anak itu mempunyai peluang lebih untuk dibinkan kepada ayah kandungnya. [+ bersambung Hamil Luar Nikah di Siam 2019.]

HUKUM BERNIKAH DENGAN WANITA HAMIL AKIBAT ZINA

Persidangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-3 yang bersidang pada 21-22 Januari 1971 telah membincangkan Mengahwini Perempuan Yang Sedang Mengandung Anak Luar Nikah. Persidangan telah memutuskan bahawa perempuan yang sedang mengandung anak luar nikah harus dinikahkan tetapi anaknya

• tidak boleh dinasabkan kepada lelaki itu,

• tidak dapat pusaka daripadanya,

• tidak menjadi mahram kepadanya

• dan lelaki itu tidak boleh menjadi walinya. [+ Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan]

Nota lalat. Semua maklumat dan informasi dalam entri ini diceduk dari pakcik google.com. Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian hilang pendapatan yang paling sesal cukai pendapatan. Nasi sudah menjadi bubur. Yang korang susah hati dengan nasi dah jadi bubur tu kenapa? Bubur okay lagi what? Masih boleh dimakan lagi.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Feb 12, 2019

KELEBIHAN SURAH ALMULK


Text book used durng a short kuliah session @2019.

Pagi tadi tiba-tiba penulis dipanggil untuk menghadiri majlis doa selamat syarikat ini.
Selepas penerangan dan solat hajat berjemaah oleh ustaz, ada pula ceramah ringkas dari bank CIMB tentang Skim Pesara Awam (baca, Private Retirement Scheme).

Ustaz ada memberitahu kelebihan surah al Mulk ialah untuk meringankan siksaan kubur.

Nota lalat. Tadi sempat lagi penulis rakamkan suara penulis menghafal surah al Waqiah. Ya, suara asli penulis pada hari ini, 12 Februari 2019 untuk rujukan masa hadapan. Jangan kecam. Ini bukanlah doa pengasih.


Blog bukanlah hakmilik kekal.

Feb 11, 2019

A STORM IS COMING

IOI Puchong Mall powerline and a MRT station @2019.

Seperti kata orang dulu-dulu.
Kalau takut dilambung ombak,
jangan berumah banyak-banyak ditepian pantai.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Feb 7, 2019

TOBLERONE

A toblerone chocolate candy from oversea @2019.

Pagi-pagi tadi,
ada rakan sekerja letak satu cokelat Toblerone atas meja penulis.
Tidak tahu siapa yg bermurah hati.

Begitu juga,
penulis letak sesikat pisang dan sejambak buah rambutan kuning di pantri.
Sebelum pulang tadi,
penulis lihat pisang dan rambutan sudah habis.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Feb 4, 2019

HOW TO SET UNIVERSAL REMOTE CONTROL CODES WITH PANASONIC AIR CONDITIONER | CHUNGHOP K-1028E

K-1028E Universal A/c Remote @2019

Hujung minggu yg agak sibuk.

1. Perbetulkan pelampung tangki tandas - SIAP.

2. Tukarkan pengawal jarak jauh untuk penghawa dingin bilik yg sudah rosak - SIAP.

3. Tukarkan rumah lampu kalimantang di garaj kereta - KIV.

4. Buat pendua kunci gril pagar rumah - SIAP.

Untuk perbetulkan pengawal jarak jauh Universal Chunghop 1028E untuk penghawa dingin Panasonic, ceritanya begini. Penulis sudah beli pengawal jarak jauh itu tetapi kerana terlepas pandang bila penulis sudah membuang kotaknya yg terdapat arahan didalamnya terlebih dahulu. Bila dicuba sendiri, masih tidak berjaya. Tapi akhirnya, penulis terjumpa tiubawak (baca, youtube) di laman sesawang Hak Nuk Man. Memang ada tatacaranya. Kacang sahaja. [+ Pautan lain: IT Jungles ]

Sempat juga penulis melayan anak lanang bocah cilik menonton wayang tajuk "How To Train Your Dragon".

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Aeon Tebrau City @2019

Feb 1, 2019

SECOND ROUND ON SEX LIES AND VIDEOTAPE

  Plus Highway heading north, at Bandar Seri Putera @2024 Ahad, 18 Februari 2024. Hari minggu yg bosan. Menonton filem yg dimuatturun sahaja...