Sep 30, 2020

CLASSIC RIBEYE

Chilis at KLCC @2020

Esok sudah gaji dihujung bulan.
Teringin hendak meratah daging lembu.
Asyik kais pagi kais petang motong rumput sahaja.
Jangan sampai menzalimi diri sendiri. 

Makan steak classic ribeye di restoran Chilis KLCC sudah.
Pesan masakan tahap medium.

"10 auns stik ribeye lembut dan nyaman dimulut yang dibentuk dalam perasa istimewa kami sendiri, dihiasi dengan mentega berpengalaman. Dihidangkan dengan kentang tumbuk dan sayuran bermusim." - Google translate. 

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 29, 2020

NGROKOK MATENI

This is not mine @020

Sekretari N sudah selongkar laci-laci pekerja lama.
Dan berikan laci kepada pekerja baharu. 

Tadi Sekretari N sudah temui sekotak rokok.
Rokok bukan untuk pasaran tempatan.
Sebab kotak rokok Malaysia dipenuhi gambar2 pesakit akibat kanser rokok.
Tapi tiada diantara kami yg menghisap rokok. 

Penulis lagilah tidak hisap rokok.
Hisap benda lain yg lagi enak. Nyot nyot.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

BARBIE MESSY HAIR

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 28, 2020

MEE KOLOK DAGING

Dapur Sarawak Jalan Sarikei KL @2020

Pagi penulis sudah berlarian ke Balai Seni Lukis Negara, tapi tutup. 

Penulis cuba berlarian ke Muzium Negara.
Cuma sempat ziarah 3 dewan sahaja. 

Selepas itu ziarah ke sebelah muzium etmologi.
Muzium orang asli dan tradisi Melayu. 

Selepas itu singgah Jalan Sarikei.
Makan mee kolok daging di Dapur Sarawak.

Politik lalat. Penulis ikuti perkembangan pilihanraya negeri Sabah (PRN) sehingga tadi malam. Gabungan Rakyat Sabah (GRS) menang. Warisan Plus kalah. Tapi Tun M mahukan juga Safie jadi PM.  Anwar pula kata sudah ada cukup nombor (?). Walaupun begitu, semoga negara akan tatap aman damai sejahtera sentosa senantiasa. Amin.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Malam pula berlarian ke Lookout Point Bukit Belacan Ampang.

Sep 27, 2020

IS TOYOTA RUSH A GOOD BUY

Toyota Rush in Chow Kit KL @2020


Penulis dapat memandu kereta baharu hari ini.
Tapi bukan kereta yg penulis beli ya. 

Kereta Toyota memang terbaik dari segi penyelenggaraan.
Kualiti pun lebih baik dari Proton Preve kann. Khannns?

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Toyota Rush @2020

Sep 26, 2020

KAWAN JANGAN LUPA DIRI

 

Pagi tadi sudah uruskan pembukaan akaun bank baharu anak wedok.
Untuk pihak Mara permudahkan pemindahan duit pinjaman nanti. 

Ooh. Tulisan grafiti diatas penulis jumpa dalam tandas lelaki di Medan Mara.

"Peringatan untuk kawan jangan lupa diri.
Kamu dulu menangis minta tolong.
Ingat. Jangan jadi
kawan macam ini. Jangan
sampai di sumpah oleh kawan2.
Binasa nanti... Ingat..."

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 25, 2020

LIVE GREAT

Semalam baru terima kad insuran perubatan dari ejen.
Semoga dipermudahkan segala urusan.
Amin.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 24, 2020

BERBALOI DEAL

Setiap pagi sebelum bertugas memotong rumput.
Penulis selalu beli susu Goodday.
Baru penulis perasan tadi kalau beli 2 kotak dapat diskaun. 

Ooh. Gambar Genting Highlands dari padang tempat penulis memotong rumput ini ketika langit cerah siang tadi.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 23, 2020

STUCK IN A JAM FOR 3 HOURS


Selalu pulang dari bertugas memotong rumput cuma 45 minit. 
Tapi petang ini terkandas hampir 3 jam.
 
Updated lalat. Sebenarnya trafik lancar sebelum plaza tol Sungai Besi. Diberitakan bahawa ada hujan ribut luarbiasa yg menumbangkan pokok2 dan menyebabkan banjir kilat.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 22, 2020

PADPRIK CAMPUR


Assalamualaikum dan selamat pagi Selasa kawan2 penulis semua2 lah. 

Ooh. Semalam makan nasi putih, padprik campur dan telur dadar.
Alone matcham biasa. 

Blog bukanlah hakmilik kekal

Sep 21, 2020

GOOD MORNING KL

 


Selamat pagi Senin kawan2 penulis semua2 lah. 

Blog bukanlah hakmilik kekal. 

 


Sep 20, 2020

SHE'S A FRESHMAN


Malam tadi anak wedok sudah berehat dan tidur di hotel depan padang tempat penulis memotong rumput itu. 

Hari ini pendaftaran masuk U bermula.
UniKL Jalan Gurney Keramat KL.

Semoga dipermudahkan urusan. Amin. 

Blog bukanlah hakmilik kekal. 

Sep 19, 2020

GUNUNG PULAI JOHOR

Penulis ingin memohon maaf pada uncle bai yg naik motor kapcai tadi.
Sebab menghalang laluan kecemasan dilebuhraya yg agak sibuk.

Tapi bukankah lalu kecemasan hanya untuk kenderaan kecemasan seperti ambulan sahaja?
Lagipun motorsikal tidak perlu bayar cukai jalan.

Movie lalat. Ali (2001) 

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 18, 2020

6 MONTHS OLD JOB

 

Alhamdulillah. 

Hujung bulan ini genap 6 bulan penulis bertugas memotong rumput di padang yg tandus ini. 

Jadi tengahari tadi penulis pun teringin belanja makan tengahari kawan2 sepadang. 

Pesan penghantaran pizza atas talian sahaja. 

Penulis minta bantuan sekretari N untuk pesanan. 

Bila penulis beritahu tidak perlu keluar makan, mereka pun gembira. 

Tapi superintendent Ooi (bukan nama sebenar) kata dia puasa hari ini. Tapi boleh makan sayuran sahaja. Penulis kata ada order veggie lover. Superintendent Ooi (bukan nama sebenar) kata orait. Superintendent Ooi (bukan nama sebenar) beragama Buddha tegar. 

Pizza sampai tepat jam 12. 

9 daripada 11 dalam kumpulan kami sahaja yg ada. 

Masa makan2 Sekretari N sibuklah pula. Jadi kami makanlah dahulu

Usai makan adalah 2 kotak pizza lagi tinggal. Tapi Sekretari N pula kata dia tak makan daging (sebab sudah habis dimakan.) Lah, dia pun tidak beritahu awal. Sekretari N beragama Hindu tegar. 

Blog bukanlah hakmilik kekal. 




Sep 17, 2020

THE HABITAT

Dua tiga kucing berlari,
Mana penulis hendak lari. 

Blog bukanlah hakmilik kekal.


Sep 16, 2020

KEBOSANAN MENCIPTA KELAINAN

pergi sabah naik basikal,
naik basikal pergi ke sabah,
ade ke munasabah & masuk akal,
nak pergi sabah naik basikal 

tepok amai-amai belalang kupu-kupu
bayar duit aku yang semua kau sapu
kambing biri-biri ala sudah datang dari Jawa
mana kau nak lari bawa duit tu ke mana

 Blog bukanlah hakmilik kekal.

 armenian street art, pulau pinang, penang,

Sep 15, 2020

CODYNATION

‘Cody’ adalah singkatan kepada Coway Lady yang mana mereka bertanggungjawab untuk membuat servis terhadap mesin-mesin Coway di rumah pelanggan. 

Tapi penulis guna penapis air berjenama lain.
Dirumah yg lain.

Blog bukanlah hakmilik kekal

Sep 14, 2020

AS YOU CAN SEE

Kadang-kadang pakai seluar kontot paras lutut amatlah selesa.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 13, 2020

MARUAH TANAHAIRKU

Sekarang nak dapatkan segenggam tanah pun kena beli dengan cina. 

 Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 12, 2020

FAKE MATING CALL

Bila penulis mainkan suara kucing mengawan dalam youtube. 

Tiba-tiba datang seekor kucing betina duduk dikerusi sebelah dan menonggeng pula. 

Ammvoiii. 

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 11, 2020

KEBOSANAN MENCIPTA KELAINAN

Teluk Cempedak Kuantan @2020

Bukanlah kebosanan sangat. 

Tapi tekanan kerja ygtegang. 

Blog bukanlah hakmilik kekal.



Sep 10, 2020

WAK LAT GOING TO CHOW KIT



Tengahari panas berdeting penulis sudah berlarian ke Chow Kit pula.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 9, 2020

HUKUM MEMBERI DAN MEMBALAS SALAM ORANG BUKAN ISLAM



Cerita lalat 1.
Dulu pernah isteri penulis (yg itu) mengadu.
Ada matsalleh yg baru bertugas di padang yg sama.
Dia hairan sebab bila beri salam, tiada sorang pun melayu (baik lelaki mahupun pompuan) yg jawab salam dia. Semua senyap geliter.
Matsalleh yg pernah bertugas di timur tengah.

Cerita lalat 2.
Pagi tadi, superintendent Lim (bukan nama sebenar) bertanya topik yg sama.
Sebab seperti biasa kami (melayu dengan melayu) mengucap assalamualaikum tapi dengan mereka (non muslim) kami cuma sebut selamat pagi atau good morning.
Jadi superintendent Lim (bukan nama sebenar) bertanya kepada penulis.
Sebab Superintendent Lim (bukan nama sebenar) pernah bertugas di timur tengah juga.
Di negara Arab, semua orang memberi ucapan "Assalamualaikum" dan membalas salam "waalaikumsalam" macam biasa.
Tapi bila dia balik ke tanah melayu, tiada siapa yg menjawab salam dia.
Superintendent Lim (bukan nama sebenar) berasa amat pelik.
Jadi penulis bagi penerangan.
Di negara Arab, ucapan tersebut adalah sebahagian dari bahasa mereka.
Jadi tiada masalah tidak seperti di tanah melayu.
Orang melayu anggap semua ayat2 arab adalah suci.
Bahawa sebutan arab seperti "Assalamualaikum" dan "Waalaikumsalam" itu adalah ayat2 suci yg hanya boleh digunakan oleh orang2 Islam.
Begitu juga dengan perkataan "Allah" yg digunakan dlm bible orang2 nasrani.
Kami pun berdebat hebat juga.
Superintendent Lim (bukan nama sebenar) pertikaikan juga tentang tulisan jawi dalam pembelajaran sekolah.
Penulis beritahu, tulisan jawi walaupun dari Arab tapi bukanlah ayat2 suci sebab disebut dalam bahasa Melayu.

Tiba-tiba Superintendent Lim (bukan nama sebenar) cerita pengalaman semasa bertugas di Brunei.
Ada melayu yg hampir menumbuknya kerana dia memberi ucapan "assalamualaikum" kepadanya.
Dia kecewa dan sejak itu dia tidak lagi memberi salam kepada orang2 melayu.

Selepas itu superintendent Lim (bukan nama sebenar) pun akur dan faham.
Tapi berapa ramai lagi non muslim rakyat negara ini yg masih tidak faham?
Dan tiada penerangan jelas dari pihak2 yg bertanggungjawab.
Tiap-tiap hari asyik bergaduh pasal politik sahaja.

Untuk rujukan hukum memberi dan membalas salam orang bukan Islam.

Wallahualam.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Sep 7, 2020

KADHI JOHOR BAHRU LEMAS DI PULAU TIOMAN



Tahun lepas penulis berurusan dengan penghulu daerah.
Untuk urusan matrikulasi anak wedok.
Urusan yg amat mudah.
+Link to a small note last year 2019.

Tapi...
Pagi ini penulis pun ke pejabat tanah galian yg sama.
Untuk urusan pengesahan dokumen kemasukan anak wedok itu ke universiti pula.

Tapi datuk penghulu tiada dalam pejabat.
"Wak kena datang sebelah petang, sebab penghulu tengok orang mati," kata ahkak kaunter.
"Kalo wak nak cepat leh jumpa ketua kampung," kata ahkak itu lagi.

Penulis beritahu tiada ketua kampung di tempat penulis tinggal.
"Wak cubalah ketua kampung lain kat pandan ni," kata ahkak sambil cari senarai.

Bila penulis panggil dua kali tiada sahutan.
Maka penulis berwasap sahaja.

"Wak letak dlm tray kat rmh saya saya x ada besok saya balik dan signkn." balas ketua kampung itu.
Yo wes.

Terpaksalah penulis pulang ke ganggang dgn kuchiva.

Updated.
Sebelah petang, akhirnya penulis berjaya jumpa datuk penghulu.
Selepas itu, berjumpa dengan pesuruhjaya Sumpah juga ditempat lain.
Selesai sudah urusan pengesahan borang2 dan dokumen2 anak wedok.

Pasal tajuk Kadhi JB lemas di Pulau Tioman.
Penulis tidak tahu.
Penulis ingatkan mati orang sakit.
Bila penulis pulang kerumah, dan mengadu pasal ketiadaan penghulu dan ketua kampung.
Isteri penulis (yg itu) bilang mungkin pasal kadhi yg lemas semalam.
Innalillahirajiun.
Link Harian Metro.

Blog bukanlah hakmilik kekal.





Nota lalat.
Ini adalah kali kedua penulis terlepas pandang memohon bantuan pendaftaran ke IPT. Demm.
Jangan jadi kali ketiga!

SECOND ROUND ON SEX LIES AND VIDEOTAPE

  Plus Highway heading north, at Bandar Seri Putera @2024 Ahad, 18 Februari 2024. Hari minggu yg bosan. Menonton filem yg dimuatturun sahaja...