Jul 31, 2023

TASIK PASIR GUDANG SUNRISE

 

Taman Bandar Pasir Gudang @2023

Isnin, 31 Julai 2023.

Agak sibuk dengan kerja potong rumput hari ini.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jul 30, 2023

APAM BALIK MALAYSIA VS MARTABAK MANIS INDONESIA

Jalan Permas 1/1 @2023

 

Ahad, 30 Julai 2023.

Tengahari cuaca agak panas berdeting
Cuma sempat berlarian ke Permas Jaya.
Beli 2 keping martabak manis (apam balik). RM4 x 2
Dulu sekeping RM3.50.
Dari zaman rm1.50 sekeping 20 tahun yg lampau.

Dan sempat cuci cik maibee, luar dan dalam.
Harga cucian snow wash ialah RM12.

Wak pernah cuba martabak manis di Jakarta.
Tebal dan manis sangat.

Sembang lalat.
Wak: Dah lama ke pakcik jualan kt sini?
Pakcik apam balik: Dah lebih 30 tahun wak..
Pakcik apam balik: sejak kedai eskem Magnum dari balik nun disana sampai naik keatas nih.

Movie lalat. 
365 Days 2020 (18SX)
A Man Called Otto 2022
War of the Worlds 2005

Blog bukanlah hakmilik kekal.

This is Apam Balik Malaysia @2023

Jul 29, 2023

HOW TO DO A LAUNDRY WHEN YOU'RE DEPRESSED

Laundry Taman Cendana @2023
Pasir Gudang, Johor

 

Sabtu, 29 Julai 2023.

Sememangnya tiada swalayan laundry di Indonesia, yakni di Jakarta atau di Batam.

Jadi pagi tadi wak sudah berlarian ke kedai laundry Taman Cendana.
Basuh baju2 dan celana2 kotor.

Tukar duit siling. RM20
Beli sabun pencuci. RM1.50
Beli pewangi dan pelembut Softlan. RM1.50

Masukkan pakaian kotor ke dalam mesin pencuci 9kg.
Tuang sabun pencuci.
Tuang pewangi dan pelembut.
Masukkan rm5.
Tunggu 24 minit.

Sempat ke kedai mamak Nur Azwa.
Makan roti telur kuah kari. 

Tukar pakaian yg sudah dicuci.
Ke mesin pengering pula.
Masukkan rm4.
Tunggu 24 minit lagi.

Movie lalat.
Blackberry 2023.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jalan Masai Lama @2023

Jul 28, 2023

NOT INVOLVING BUYING HIS FIRST NEW CAR

One Stop Apartment @2023

 

Jumaat, 28 Julai 2023.

Pagi2 sudah berlarian ke tengah bandaraya.
Tujuan mahu mengambil kereta cikmaibee.
Di rumah sewa anak lanang yg baru beli kereta. Aqi JWF 2910 Myvi AV

Langsung ke kantor potong rumput di Cyberjaya.
Tengahari masih berdikusi dgn mgr SUH.

Kemudian berlarian pulang ke selatan tanahair.
Pandu kereta cikmaibee warna biru itu.

Ooh. 
Sempat beli air tin buah tunjuk langit.
Yakni Geng Skyfruit yg pahit tapi ohsem itu.

Movie lalat.
Oppenheimer 2023.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Smiling his first new car @2023
This photo is taken from the family whatsapp group.
2910 is his birthday.
Tebrau City midnight show - Oppenheimer @2023

Jul 27, 2023

WHILE YOUR CAR IS STILL IN THE WORKSHOP

 

Khamis, 27 Julai 2023.

Cikputih wak masih dalam bengkel.
Untuk ganti getah pintu.

Pesan Grabcar ke kantor potong rumput.
Dapat pak supir yg berjanggut putih membawa teksi merah putih.

Kamus lalat. Razia - sekatan lalulintas jalanraya, roadblock, penahan beramai2. 

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jul 26, 2023

RUNNING OR RUSHING FOR WORK

 

Sungai Chua @2023

Rabu, 26 Julai 2023.

Pagi2 tadi wak hantar cikputih ke bengkel.
Mahu pasang getah pintu yg sudah rosak.

Juga mahu periksa masalah brek dan enjin.

Dan kemudian berlarian ke kantor potong rumput.
Pesan Grabcar. rm24

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jul 25, 2023

AUTISM AND DOWN SYNDROME FAMILY IS HERE

Lotus's Bandar Puteri Bangi @2023

 

Selasa, 25 Julai 2023.

Malam tadi wak berlarian ke Lotus's Bandar Seri Putra.
Terserempak dengan seorang budak lelaki autisme.
Dikawal selalu dengan adik lelaki yg normal.
Kelihatan juga adik perempuan yg down sydrome di meja makan mereka.

Tapi budak lelaki autisme ini tidak duduk diam.

Fattah Cartolina tipikal

Cerita #inflasi lalat.
Kali terakhir beli air tin Geng Skyfruit - Okt 2019.
Yakni 4 tahun yg lepas.
Di stesen minyak Petron Elite Highway hala selatan.
Dulu RM8 setin.
Sekarang sudah jadi RM8.50 setin.
Kelmarin wak ternampak ada kedai mamak menjualnya tapi lupa dimana.

Blog bukanlah hakmilik kekal.




Jul 24, 2023

HOW TO SPOT A SCAMMER ON A DATING SITE

Leaving Port Dickson @2023

 

Isnin, 24 Julai 2023.

Pagi2 sudah berlarian ke kantor potong rumput di Cyberjaya.
Melalui Lebuhraya Port Dickson Seremban.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Leaving Port Dickson near Rasah Seremban @2023

Jul 23, 2023

BUKAN KERJA SAMBILAN DI HUJUNG MINGGU

 

Kerja pagi siang dan malam @2023
Melaka Stay

Ahad, 23 Julai 2023.

Tiada masa untuk berehat sekarang ini. Dan berlarian dari Melaka Tengah ke Port Dickson. 

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jul 22, 2023

BAD REVIEW INFLUENCING MY WILLINGNESS TO STAY HERE

 

184 OYO Hoh Hotel Batu Berendam @2023 Melaka

Sabtu, 22 Julai 2023.

Kebosanan mencipta kelainan.
Semalam wak sudah berlarian ke Melaka.
Tanpa tujuan.
Alone matcham biasa.

Sembang lalat.
Amoi: I guna air k
Wak: Mksdnye
Amoi: Basuh guna air
Amoi: Bukan tisu

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jul 21, 2023

ORANG GILA PUN PINTER MENGAJI

Sunrise this morning @2023

 

Jumaat, 21 Julai 2023.

Tengahari dari kantor di Cyberjaya.
Wak berlarian ke masjid besi Sultan Mizan Zainal Abidin Putrajaya.

Masa dalam masjid.
Tiba2 ada abam ini bentang sejadah sebelah dan duduk.
Tidak lama kemudian dia tegur dan minta bantuan.

Untuk dihantar ke pejabar RELA Putrajaya.
Wak setuju je.

Usai solat Jumaat berjemaah tadi.
Abam ini pun turun di pintu untuk ambil kasut dia.
Wak sedia set jam 13 minit.
Kalau lambat wak tinggalkan sahaja.

Sambil tengok orangramai beratur untuk minum air laici dalam balang.
Wak teringin juga tapi tak mahu beratur.
Takut kalu beratur nanti kehabisan pula.

Hampir 13 minit wak pun mula melangkah turun ke parkir.
Tapi tiba2 muncul pula abam tadi datang.
Sambil bawa 2 cawan air laici balang yg sejuk.
Tidak nampak pula dia beratur tadi.

Kemudian wak pun hantarlah abam ke pejabat RELA.

Wak perasan tadi.
Walaupun dia beritahu ramai mengata dia orang gila.
Tapi pandai pula dia menghafal beberapa surah al-quran.
Walaupun ayat 100 dinar tidak berapa betul.

Blog bukanlah hakmilik kekal.


Nasi lemak kerang Maklong @2023
di Itik Salai
Jambatan Seri Saujana Putrajaya @2023
Masjid Besi Putrajaya @2023
Air laici sejuk at Masjid Besi Putrajaya @2023
Jambatan Seri Wawasan Putrajaya @2023

Jul 20, 2023

CROSSING THE PATH AGAIN WITH MY OLD FRIEND

 

Khamis, 20 Julai 2023.

Pagi tadi sebelum berlarian ke kantor Cyberjaya.
Wak singgah di warung Bunian.

Tiba2 terserempak dengan rakan sekolah lama sekampung, Tojoshima.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jul 19, 2023

BEGGARS GETTING BOLDER, CAUSING PUBLIC CONCERN

Only certain brands are selected for the supermarket @2023

 

Rabu, 19 Julai 2023.

Semalam wak sempat perbaiki kepala pili air di kamar mandi yg sudah rosak.
Juga pagi tadi sempat juga tukar kompor gas didapur.

Dan tengahari sempat ke swalayan (supermarket) Lotus’s.
Menemani isteri dan anak wedok berbelanja barang2 dapur.

Selesai memunggah barang2 dapur ke dalam cik Jnulekasnova wak itu.
Tiba2 didatangi seorang abang ini dengan anak wedok yg kecil.

“Wak boleh tolong belikan beras dengan sardin?”
“Anak saya belum makan ni,”
“Isteri saya baru kehilangan duitnya tadi,”

“Tapi belikan beras cap udang,”
“Dan sardin cap Botan ye,”

Wak kata boleh saja.
Dan wak pun masuk semula kedalam swalayan.
Mencari beras yg dipinta.
Tapi masalahnya problem.
Tidak jumpa cap yg dipinta, yakni Beras cap udang.
Bila ditanya auntie promoter.

“Beras cap udang tak masuk sini,”
“Wak kena pergi kat luar kedai B40, atau di Giant,”

Boleh gitu? Yo wes lah.

Sardin yg ada cuma jenama King Cup.
Tiada cap Botan.

Jadi wak belikan beras 5kg cap rambutan.
Dan 2 tin sardin cap King Cup.
Dan dua paket maggie mee.

Bila wak keluar semula di tempat parkir tadi.
Tidak kelihatan pula abang dengan anak wedoknya tadi.
Puas wak pusing di tempat parkir.

Yo wes lah.

Wak pun terus ke farmasi beli ubat2an pula.
Kedai apotek (farmasi) sebelah Bank Rakyat.
Tiba2 ada ahkak yg jual kerepek panggil2.

Usai beli ubat2an tadi.
Keluar dari kedai apotek.
Wak berilah beras, sardin dan meggie pada ahkak kerepek itu.

Petang pula berlarian dengan anak wedok ke pusat bandaraya KL.
Sempat singgah di kedai Aceh Permas Jaya.
Wak tengok memang ada beras cap rambutan dan sardin cap Botan.

Kemudian wak terus hantar anak wedok di hostelnya.
Sempat singgah solat magrib di masjid tentera Khalid bin al Walid disitu.

Usai solat ditempat parkir.
Ada pula abang dgn anak lanangnya.
Seperti abang di parkir Lotus tengahari tadi.
Dia minta duit nak makan malam.

“Kami belum makan lagi ni wak,”
“Nak makan nasi paprik,”

Wak kasilah duit.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

The other brands to be found at the Kedai Aceh @2023
Arriving Gurney Heights KL @2023
Mesjid Khalid bin Al Walid @2023

Jul 18, 2023

DUA TIGA KUCING BERLARI MANAKAN SAMA LONTONG MASAI

 

On the way to Masai town @2023


Selasa, 18 Julai 2023.

Pagi2 tadi berlarian lagi ke gerai lontong Masai.
Hujan lebat anjing dan kucing.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jul 17, 2023

HUJAN LONTONG DI NEGERI ORANG, LONTONG MASAI TETAP DIHATI

Lontong Masai Warung Zarahman @2023

 

Isnin, 17 Julai 2023.

Pagi2 tadi sudah berlarian ke warung lontong.
Air teh O panas kurang manis.
Alone matcham biasa.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jul 16, 2023

SEJAK KAPAN HARGA TEH 0 KURANG MANIS JADI DUA RINGGIT

Setul Jalan Mantin to Seremban @2023

 

Ahad, 16 Julai 2023.

Tengahari sudah berlarian ke selatan tanahair.
Ikut jalan lama limpas bandar Mantin dan Seremban.
Masuk ke lebuhraya Plus.
Keluar ke jalan lama limpas bandar Kulai.

Masuk ke lebuhraya Plus lagi.
Ada sekatan jalanraya (roadblock) di plaza tol Kempas pula.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

RnR Machap heading southbound @2023
Nasi goreng ayam Taman Rinting @2023

Jul 15, 2023

EXACTLY ONE YEAR I ARRIVED IN BATAM AND TODAY I'M GOING HOME FROM BATAM

Bandara Hang Nadim Batam Airport @2023

 

Sabtu, 15 Julai 2023.

Nak balik kampung pun.
Asyik kena scam je.
Memang celaka lah kann.

Nota lalat.
16 Julai 2022 - berangkat ke Batam dari Kuala Lumpur
24 Julai 2022 - berangkat dari Batam ke Jakarta
7 Maret 2023 - selepas 7 bulan on/off di Jakarta, pulang ke Kuala Lumpur

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Above Sungai Muar @2023
Gate 5 Thai Food Garden @2023 Bangi

Jul 14, 2023

SUDDENLY WE NEED TO GO BACK TO THE SHIPYARD

Pollux Habibie Sunrise @2023

 

Jumaat, 14 Julai 2023.

Pagi2 tadi mgr AYU sudah kerahkan untuk ke galangan kapal potong rumput.
Sebab arahan pihak pengurusan untuk membawa semua barang2 balik ke Malaysia.

Tengahari bersolat jumaat berjemaah di Masjid Sultan Mahmud Riayat Syah.

Petang pun balik sudah telat dan fenat.
Tapi sempat juga berjimba2 dan bergadang hingga larut malam. Ehh.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Pollux Habibie Sunrise @2023
Masjid Sultan Mahmud Riayat Syah Tanjung Uncang @2023
S1 - Seri Utama Tanjung Uncang @2023

Jul 13, 2023

MENDING CINTA 1 MALAM DRPD CINTA 100 TAHUN TAPI SAKIT HATINYA TIAP2 HARI

Malam Jumaat Kliwon @2023

 

Kamis, 13 Julai 2023.

Hari ini wak dan rakan2 tidak lagi dibenarkan masuk ke galangan kapal.
Tapi kami potong rumput seharian di bilik mesyuarat di Pollux Cafe sahaja.

Petang kami berlarian ke mall MB2 (Botania).
Pak DOD yg jadi supir.

Rakan2 lain beli jajan untuk dibawa pulang ke gagang.
Kerepek2 pelbagai jenis dan sosej matang.

Wak tidak beli apa2 pun.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Pollux Cafe Meeting Room @2023
Pollux Cafe Meeting Room @2023
MB2 Mall Botania @2023
Sunset view just now @2023

Jul 12, 2023

ISTILAH BAPER TIDAK SELALUNYA SOAL PERASAAN CINTA DAN ASMARA

Day 55/60 @2023

 

Rabu, 12 Julai 2023.

LOP (permit kerja di galangan) akan berakhir pada hari ini.
Bermaksud esok tidak boleh lagi masuk ke galangan kapal.

Pagi2 singgah di medan selera Tiban Center.
Wak makan roti canai dan roti telur. Rp24rb.

Tengahari wak sudah ikut teman2 sekantor keluar ke Top 100 Regency supermarket.
Wak pesan mee soto sahaja di medan selera itu. Rp26rb.
Pak Jai mahu pesan nasi kucing (dalam menu) tapi kosong (tiada).

Petang dari kantor wak turun singgah di Masjid Besar Sultan Mahmud Riayat Syah lagi.
Dan naik Maxim pulang ke kost. Rp45rb

Kamus lalat.
Baper adalah kependekan dari “Bawa Perasaan” ataupun Jiwang. Istilah baper ini tidak selalu soal perasaan cinta atau asmara. Tetapi juga bisa digunakan pada seseorang yang memiliki sifat sensitif dan sering menggunakan emosinya untuk menanggapi peristiwa apapun dan juga objek lain. 


Blog bukanlah hakmilik kekal.

Pollux Habibie Apartments, Day 55/60 @2023
Pollux Habibie Apartments, Day 55/60 @2023
Bro NAZ having mie pangsit @2023
E3D Team at Tiban Center @2023
E3D Team at Tiban Center @2023
Nasi Kucing is not yet available this afternoon @2023
Cornetto mini Ice cream @2023
Tanjung Unjang Night Market Tunas Regency @2023
Masjid Sultan Mahmud Riayat Syah @2023

SECOND ROUND ON SEX LIES AND VIDEOTAPE

  Plus Highway heading north, at Bandar Seri Putera @2024 Ahad, 18 Februari 2024. Hari minggu yg bosan. Menonton filem yg dimuatturun sahaja...