Jan 30, 2019

PROJECT GIFTS

A mandarin orange hold by me @2019.

Semalam ada jurutera projek memberikan sehelai baju T pada semua pekerja di pejabat. Walaupun penulis beritahu tidak pernah terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam projek tersebut. "Ambil sajalah wak," paksa jurutera projek berjambang itu.

Pagi tadi pula, tiba-tiba ada sekotak cenderahati tertulis "DN - Demi Negara". Corak rekaan seperti mantan kerajaan sebelum ini.

Selepas itu ada pula, kerani projek berikan sebiji limau mandarin disetiap meja. Kecil sahaja saiz bentuk limau mandarin itu, tidak sebesar limau mandarin yang penulis beli semalamnya.

Nota lalat. Binatang untuk tahun baru cina tahun 2019 ini  ialah babi.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jan 28, 2019

BACHELOR BREAKFAST

Plaza Tol @2019

Pagi tadi ada rakan sekerja bawa roti canai ke pantri pejabat. Jadi penulis pun menjamah lah juga. Dua keping roti canai cecah dengan sambal tumis sudah.

Sambil itu, kebetulan HAR (jurutera bujang) datang dan bersama-sama makan roti canai di meja. HAR tanya penulis sekarang tinggal dimana dan datang kerja menaiki apa. HAR tinggal di Kajang. Bila penulis tanya HAR bila nak kahwin, HAR jawab, "ramai sangat awek lah wak, tak tau mana satu nak dipilih." Pilih yang beragama kata ustaz, penulis berseloroh. Atau kalau susah sangat, pilih kesemuanya, penulis tambah dengan gelak-gelak.

Kamus lalat. "Bachelor breakfast" bermaksud makan sarapan sambil berdiri di dapur, bukan makan dan duduk dimeja makan seperti lazimnya.

Nota lalat. Sejak akhir-akhir ini, lorong Smartag di lebuhraya kadang-kadang tidak dapat kesan kotak smartag penulis yang diletak di atas dashboard kereta. Tapi sekarang penulis kena tekan butang "On" barulah dapat dikesan. Mungkin sudah sampai hayat untuk diganti baru. Tapi penulis diberitahu bahawa pihak Plus tidak lagi menjual kotak smartag itu.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Under Akleh flyover, Jalan Tun Razak @2019.

Jan 24, 2019

HIDUP BAGAI ROLLER COASTER

Jalan Rollercoaster, Kajang.

Sebenarnya hidup ini sama seperti roller coaster. Adakalanya naik, adakalanya turun, bahkan turun dengan begitu cepat sampai terduduk. Ketika hidup kita naik diatas, kita deg-dekan (baca, saspen). Ketika kita turun dengan begitu cepatnya sampai kita terjerit-jerit.

Tapi satu perkara yang perlu kita ingat ketika naik roller coaster. Walaupun menegangkan, tapi kita tetap memutuskan untuk naik roller coaster juga kerana ingin menikmati pengalaman tersebut. Sama halnya seperti hidup yang kadang naik dan kadang turun. Hidup juga sebuah pengalaman, maka nikmatilah prosesnya. ;p

Nota tahunan lalat. Tahun 2016 dan 2018 (tidak tahun 2017) adalah tahun kemalapan penulis. Tidaklah perlu penulis sebutkan terperinci. Cuma penulis harapkan ada peluang untuk penulis bangkit kembali hidup seperti sebelum ini. Amin ya robbal alamin.

Updated. 16/3/2024. Jalan Rollercoaster Kg Sg Merab Luar ini sudah ditukar nama kepada Jalan Haji Mohd Amin. Dlm google maps masih belum diupdate.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jalan Rollercoaster, Kajang.

Jan 22, 2019

COMOLOT

Two anchors are better than one...

Tadi semasa penulis sibuk memotong rumput dikantor ini, tiba-tiba penulis terdengar dari arah belakang, jurutera gadis muda jelita cakap, "aku tak kisah comolot dengan dia tu." Terkezut juga penulis mendengarnya. Terutama dari mulut gadis yg muda walaupun penulis tidak perasan siapakah jejaka yang dia tujukan itu. Sampai kawan lelaki sekerja disebelahnya bertanya lagi, "eh ko tak kisah ke comolot dgn misainya?" Dan jurutera gadis tu masih menjawab dengan ayat yang sama.

Disebelah petang, ketika jurutera gadis itu tiada ditempat beliau, penulis pun bertanya pada rakan yg duduk disebelah penulis ini disebabkan penulis pun hendak tahu juga samada beliau mendengarnya ataupun tidak. "Ah, biasalah wak, dorg semua tu bengong sikit," katanya.

Penulis termenung sebentar. Dimanakah kemaluan budak-budak zaman generasi Y sekarang ini?

Kamus lalat. Comolot = cium mulut ke mulut.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jan 21, 2019

TERMITES KILLER

I just notice about the lapse expiry date ...

Minggu lepas, isteri penulis sudah beritahu ada anai-anai di dalam bilik simpanan itu. Habis sarung parang kontot arwah ayahanda dimakannya.

Jadi, sudah beberapa hari penulis mencari orang yang boleh membasmi dan menghapuskan anai-anai durjana itu. Bila sudah dapat dari laman FB, harga pembasmian pula yang mahal. Jadi, sementara ini dahulu, penulis belikan ubat sembur pembunuh serangga anai-anai. Tiga belas hinggit sahaja.

Kali terakhir penulis basmi anai-anai lebih kurang sepoh tahun yg lampau. Lama kann? [+ 14/6/09 Exterminating Termites in the Earth.]

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jan 20, 2019

PEMBELI MUNGKIR ≠ PENJUAL MUNGKIR

Pulau Pisang jauh ketengah...

KETUA KAMPUNG BAHARU
Hari minggu yang lepas , penulis juga berjaya mendapatkan tandatangan ketua kampung yang baharu untuk rayuan permohonan biasiswa anak lanang penulis. Ada orang kata, disuruhnya penulis mendapatkan tandatangan penghulu sebab tandatangan ketua kampung sudah tidak diakui untuk urusan rasmi kerajaan sejak pertukaran kerajaan yang baharu. Alhamdulillah kerana penulis dapat berjumpa dengan ketua kampung yang baharu itu pada jam 8am. Penulis tidak perlu ke bangunan jabatan Tanah Galian Larkin yang agak jauh.

SPA AGREEMENT
Usai urusan dengan ketua kampung, penulis ke bandar Pontian untuk urusan jual beli tanah penulis di Jambi Darat itu. Mula-mula berjanji dengan pembeli jam 1pm. Bila penulis hampir tiba, pembeli beritahu melalui wasap yang pejabat peguam akan keluar makan tengahari pada jam 1 hingga 2pm. Yo wes. Jadi janji berjumpa di pejabat peguam jam 2pm pula. Sempat lagi ke Masjid Jamek Pontian. Usai solat, penulis pun berlarian ke pejabat peguam di belakang Maybank itu pada jam 1.45pm. Tunggu punya tunggu, jam 2.44pm baru naik ke pejabat. Ejen hartanah pun tiba juga sejurus selepas itu. Kehadiran ejen juga memberi kebaikan kerana beliau sanggup menguruskan perlepasan sekatan tanah di jabatan tanah Batu Pahat nanti dengan kos harga jauh lebih murah berbanding sekiranya pihak peguam cekik dara yang melakukannya.

Kerani sudah siapkan surat perjanjian jual beli tanah. Penulis dan pembeli pun baca satu persatu. Penulis cuma perihatin pada klausa kalau pembeli mungkir. Bunyinya seperti berikut:

PEMBELI MUNGKIR: duit deposit 10% akan terbakar (baca, burnt).

PENJUAL MUNGKIR: pembeli ada hak untuk buat tuntutan mahkamah untuk mendapatkan tanah tersebut. Walaupun penulis sanggup memulangkan wang deposit 10% itu.

Setelah memahami, kami pun turunkan tandatangan disetiap mukasurat surat perjanjian itu. Ada 5 salinan seperti biasa.

Cerita lain lalat. Petang pula, sempat lagi penulis mengajar anak wedok belajar memandu kereta. Mula-mula ke perkarangan masjid jamek, tetapi banyak pula motor dan kereta berkeliaran disitu. Kemudian penulis membawa anak wedok pula ke jalan belakang tasik dan jalan kuari. Namun disitu memang banyak juga lori-lori hantu keluar masuk mengganggu kosentrasi pemanduan. Pautan terdahulu: [+ 2007 - aDm | 2009 - aTi | 2015 - aQi ]

Blog bukanlah hakmilik kekal.






Jan 19, 2019

SAMSUNG GALAXY J1 MINI PRIME 2019

 



19 Januari 2019.

Letak gambar Samsung Glaxy J1 mini prime disini untuk kenangan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.


Jan 16, 2019

BUKIT JELUTONG TO BUKIT BELACAN

Standstill traffic on DUKE highway exiting to MRR2 (heading south).

Kalau hendak cepat, penulis pulang dari pejabat terus ke rumah akan ikut lebuhraya NKVE dan Duke dan terjebak ke lebuhraya MRR2 yang sedang dinaiktaraf. Macet yang amat.

Tapi kalau hendak perjalanan pulang tanpa tol, penulis akan ikut Lebuhraya Persekutuan hingga ke Pekeliling tanpa naik ke lebuhraya AKLEH. Tapi itu cerita lain.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jan 12, 2019

SOFEA JANE AS A TRINITY (3W)



[+ insert Perempuan, Isteri dan ... ]

Semalam penulis telah tonton filem lama bertajuk Perempuan, Isteri dan ... (Jalang). Atau dalam bahasa Inggeris boleh diterjemahkan sebagai A Woman, A Wife and A Whore (3W). Filem tahun 1993 lakonan Sofea Jane, Nasir Bilal Khan, Zaidi Omar dll. Penulis tonton youtube atas talian secara percuma sudah.

Ringkasan. Zaleha akan berkahwin dengan Amir tetapi melarikan diri ke selatan Thailand untuk berkahwin dengan orang lain. Amir marah menjejaki pasangan itu, membunuh suami Zaleha dan menjual Zaleha kepada seorang bapak ayam di Siam. Enam bulan kemudian, Amir membawa pulang Zaleha. Zaleha menipu Amir untuk berkahwin dengannya sehingga mereka di tangkap basah. Tetapi enam bulan Zaleha menghabiskan sebagai pelacur telah mengubahnya, dan dia kini mahu membalas dendam.

Komen lalat. Sebenarnya penulis bukanlah peminat filem Melayu. Sebagai ulasan, filem klasik ini memang membuka minda penulis serba sedikit bagaimana filem Melayu dipaparkan. Lakonan Nasir yang mantap dengan sifat pemarah dan sakit hatinya. Manakala lakonan Sofea Jane pula agak sopan sebagai bekas seorang pelacur. Penulis jangkakan lakonan Sofea yang lebih ganas, gitu.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Kejam kan? Tengah2 malam buta pun disuruhnya beli garam!
ps. Saperla yg tulis subtitle kat bawah mcm haramjadah tuh?? Lajiao lah.

Jan 10, 2019

DOUBLE DECKER BUNK BEDS

[+ insert: double decker bunk beds]

Di pejabat penulis ini ada satu bilik simpanan, aka motel, yg ada 4 katil bertingkat. Siap dengan tilam yang empuk.

Jadi, setiap tengahari penulis tidak lagi ke luar mencari warung untuk makan tengahari. Malas rasanya sebab kedai yang agak jauh.

Jadi, penulis pun tidur sahaja lah di salah satu katil yang disediakan disitu.

Kadang-kadang sampai sejam penulis tidur. Selesa dan nyaman.

Kadang-kadang sahaja penulis solat di bilik ini.
Penulis lebih selesa bersolat di surau di tingkat 2 sebab tempat mengambil wudhuk yang lebih selesa. Berapa punya banyak "selesa" dah.

Cerita lalat lain. Kelmarin penulis sudah wasap blogger abangtam, artis pencen fofuler itu. Sebab hajat penulis hendak mengeteh bila beliau datang ke Key Ell hujung minggu ini. Belum sempat penulis tanya, abangtam dah bertanya dahulu, "kalau aku soal, boleh jawab?" Hahaha. Tapi sampai sekarang (ketika entri ini dikemaskini, sudah 4 hari 4 malam), beliau belum tanya apa-apa soalan lagi. Saiko sahaja kann. Bangtam kannns?

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jan 9, 2019

ONE MONTH IN BUKIT JELUTONG

[+ insert: Hibiscus rosa-sinensis]

Sudah satu purnama penulis bertugas di Bukit Jelutong ini.

Gaji pertama pun sudah dapat.
Tolak KWSP dan tolak PERKESO.
Dan baki gaji pun sudah dilangsaikan secepat kilat.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jan 7, 2019

TENGGAYUN LAND DEALS

[+ insert: Tenggayun junction, on the Pontian - Kukup roads]

Kelmarin penulis sudah berjumpa dengan bapa AZZ berkenaan jual beli tanah di Kampung Jambi itu. AZZ (tentera MINDEF) tidak dapat bertemu kerana tiba-tiba sahaja ada urusan kerja di KL. Yo wes. Pertemuan kami akan dijadualkan semula dua minggu lagi bersama peguam untuk tandatangan perjanjian jual beli tanah.

Dan penulis sempat juga berjumpa dengan SUU (pegawai daerah Pontian) yang beriya-iya sangat nak membeli tanah kebun di Kampung KMM pula. Penulis memohon maaf kerana membatalkan perjanjian mulut. Dan penulis kembalikan wang cengkeram beserta duit cukai tanah yang beliau bayarkan dahulu.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jan 6, 2019

AQUAMAN



Tadi malam penulis sudah tenok filem Aquaman Home Is Calling (2018).

Usai tenok filem, penulis pun ajukan soalan pada is3 penulis (yg itu).

AQ: Kenapa masa dorg ondway ke Trench World, dorg nek bot? Bukanke mudah dorg berenang lagi cepat?
mQ: Kan hero tengah sakit cedera tuh, pastu dorg pun berenang lah...
AQ: Ooo oke

mQ: Kanda tau tak director James Wan tuh orang Iban Sarawak?
AQ: Ooo iyeke? Ooo oke

Cerita hayalan yang biasa-biasa sahaja, plot seperti Black Panther. Cuma tayangan selama dua setengah jam agak terlalu panjang. Walaupun tak terasa.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jan 5, 2019

PINEAPPLE TOWN

Pekan Nenas's pineapple icon.

Tengahari tadi penulis sudah bekejaran ke rumah adik lanang penulis yg sedang uzur di kampung itu.

Sebelum itu, penulis sudah belikan beberapa barang keperluan dapur. Beli di Tesco Kulai sudah.

Penulis juga sudah memberitahu berkenaan tanah kebun penulis di hadapan kebun pusaka itu tidak jadi dijual. Sebab sudah pun menjual tanah kebun di Jambi Darat terlebih dahulu.

Dalam perjalanan pulang, penulis singgah di KFC Pekan Nenas. Isteri penulis hendak makan nasi katanya. Walaupun pagi tadi (dalam jam 9 lebih), beliau sudah menjamah kueyteow sup di kopitiam Cawan Mas.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Pekan Nenas traffic light junction view from KFC restaurant.

Citer lain lalat. Pagi-pagi tadi penulis sudah daftarkan anak wedok yg sedang menunggu keputusan SPM untuk belajar memandu kereta manual.


Jan 3, 2019

KESALAHAN MUSHAF QURAN MAJID

Ketika saya susah, saya selalu dengar surah al-Waqiah ini.

Sebenarnya sudah berpekan-pekan penulis mencari quran versi tulisan lama, aka Mushaf Quran Majid.
Mushaf Quran Majid inilah yang penulis belajar membaca muqaddam, kemudian alQuran dari zaman kecil.

Tidak banyak kedai buku yang menjualnya.
Kebanyakan menjual quran versi tulisan Rasm Uthmani.
Kalau ada pun yang saiz besar dan kecil sahaja.
Penulis mencari saiz yang sederhana sebab senang diletak dalam kereta.

Dan bila ditanya, penjual menyatakan Mushaf Quran Majid telah diharamkan oleh KDN (Kementerian Dalam Negeri).

Maka secepat kilat penulis pun membuat semakan pada wak googol.
Ternyata memang benarlah.
Banyak kesalahan dan kesilapan mushaf Quran Majid.
Rujukan: Mushaf Imla'i dan Implikasinya dalam Pembacaan Al-Quran.

Juga alQuran Mumayyaz (teks al Quran dalam bentuk rumi) dan Syaamil (alQuran terjemah perkata dari Indon) adalah diharamkan oleh KDN.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Jan 2, 2019

BERGADANG DI TAHUN BAHARU



Malam tadi penulis sudah berkejaran ke Menara Berkembar KLCC.
Hajat untuk menonton pancutan bunga api. Tapi ...
Kerana terlalu ramai orang dan penulis tidak periksa dimana akan berlakunya pancutan bungapi itu.
Sebenarnya tidak tahu. Tidak ada maklumat pun.

Yang penulis tunggu di depan.
Bungapi yang memancut dibelakang, dikawasan pancuran air berirama itu.

Penulis pun pulang dengan kuchiva.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

CARA REFUND DUIT DALAM KAD TOUCHNGO YG TAMAT TEMPOH SECARA ONLINE

  Khamis, 20 Jun 2024. Hari Sabtu lepas semasa hantar anak lanang ke Senai airport . Baru perasan kad Touchngo wak sudah tamat tempoh.