Mar 30, 2019

HOW TO TRANSFER CONTACTS FROM ANDROID TO IPHONE




THE PROBLEM
Data Celcom dalam iphone penulis tiba-tiba dimakan begitu laju.
Setelah 2 kali diratah 4GB (RM40), maka penulis berhajat untuk format iphone.
Sebelum itu, penulis simpan segala contacts dalam itunes.

THE FORMAT
Bila penulis format iphone, penulis tidak dapat masuk ke itunes pula.
Penulis lupa password itunes. Demm.

AFTER 2 DAYS
Selepas 2 hari 2 malam tidak dapat masuk itunes, penulis kuchiva.
Nasib baik penulis dapat masuk icloud.
Pelik ya sebab password untuk icloud dan itunes itu berbeza.

ICLOUD THE SAVER
Di icloud, penulis dapat import contact sebagai vcard format.
Kemudian penulis emel vcard ke gmail.
Dari iphone, penulis buka gmail, dan buka vcard.
Voila.

CONTACTS FROM ANDROID TO IPHONE
Di samsung J1 mini prime, penulis export contacts sebagai vcard.
Kemudian penulis guna shareIt apps untuk pindahkan vcard itu ke pc dan hantar ke gmail.
Dari iphone, penulis buka gmail, dan buka vcard dan cantumkan segala contacts dalam iphone.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Mar 28, 2019

JADUAL KULIAH USTAZ AZHAR IDRUS UAI APRIL 2019 BULAN 4


Setiap bulan Ustaz Azhar Idrus penceramah bebas Malaysia akan mengadakan kuliah / ceramah di pelbagai lokasi, ini adalah jadual penuh untuk bulan April 2019 (Bulan 4).

Berikut adalah jadual kuliah atau ceramah ustaz azhar idrus (uai) bagi bulan 4 tahun 2019 ini, setiap bulan uai akan mengemaskini lokasi berserta tarikh kuliahnya di laman sesawang facebook miliknya (Ustaz Azhar Idrus (Original).

Mengikut apa yang diberi lokasi kuliyah bulan April ini tertumpu hanya kepada negeri Terengganu, Kelantan, Selangor, dan selatan Siam.

Untuk anda yang nak datang bolehlah menggunakan jadual ini sebagai panduan dan semoga ianya bermanfaat.

Mar 25, 2019

Mar 23, 2019

SUKE



Dibawah lebuhraya bertingkat SUKE yg masih dalam pembinaan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Mar 22, 2019

YES TO DRUGS

Bukit Jelutong sunrise this morning @2019


Blog bukanlah hakmilik kekal.

Yes To Drugs
Hello To Death campaign
- Petronas MSA Melaka Refining Company Sdn Bhd

Mar 21, 2019

SELANDIA BARU

Shell Melaka @2019

Orang Indon bilang Selandia Baru untuk New Zealand.
Di dalam negara pun ada Felda New Zealand.

Sekarang ini sedang berlangsung peraduan minyak di Shell seluruh negara.
Pilihan utama penulis ialah Itali. Amin.

Tengahari tadi sebelum penulis beradu di bilik motel di pejabat, penulis tertancap pada video terbaru di parlimen New Zealand yg dimulai dengan bacaan alQuran. Alhamdulillah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.




Mar 20, 2019

DESICCANT




Masa pulang dari memotong rumput semalam, penulis ternampak satu kertas putih yg berlipat.
Surat ucapan kepada rakan yg bersara selepas 60 tahun bertugas.

Bahan pengering (baca, desiccant) dalam bungkusan jajan Wang Wang (baca, rice biscuits).

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Mar 19, 2019

NORMAL BLOOD PRESSURE READING



Kelmarin bacaan tekanan dara (baca, blood pressure) masih normal.
Alhamdulillah.

Penulis kena juga periksa kadar kolesterol dalam badan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Mar 18, 2019

Mar 17, 2019

HENTIAN SEBELAH YONG PENG

Sunset view at Hentian Sebelah Yong Peng heading north @2019

Semalam mata penulis tertancap pada mesin vending penjual nasi lemak, mee goreng dan nasi goreng.
Pertama kali penulis melihatnya.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

A gazebo at Yong Peng rest area @2019

A nasi goreng and food vending machine at Yong Peng rest area @2019

Mar 16, 2019

12 YEAR OLD BOY



Kelmarin, 14 Mac 2019 (Khamis) adalah hari ulangtahun ke 12 anak lanang bocah cilik itu.

Hajat hari ini (Sabtu) untuk membuat Mykad baru untuk anak lanang itu.
Dan membuat paspot baharu untuk anak wedok yg baharu lepas terima keputusan SPM cemerlang beliau.
Cikgu anak wedok sudah merancang mengajak ke seberang tambak.

Pagi tadi usai sarapan di Masai, kami sudah ke UTC Pasir Gudang, JPN tutup tapi.
Kaunter Kastam dibuka, tapi tiada perkhidmatan fotostat pula.

Petang pula, kami berkejaran ke UTC Kotaraya pula.
Kaunter Kastam tidak melayan kerana waktu sudah lewat.
Kastam tutup jam 5 petang.
Jadi, urusan membuat mykad anak lanang sahaja berjalan dengan lancar.

Malam, penulis beli beg sekolah anak lanang.
Juga, penulis beli dua helai seluar jeans untuk diri sendiri.
Beli di kedai murahan di Today's Market sudah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Mar 15, 2019

CHRISTCHURCH SHOOTING MASSACRE

Cendol before the friday prayer today at Masjid Pengkalan Terbang Subang @2019.

Tengahari tadi penulis terima berita insiden tembakan rambang ketika solat Jumaat di Christchurch, New Zealand.
Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Mar 14, 2019

PENCEMARAN BAHAN KIMIA DI MASAI PASIR GUDANG

My house is on the map today @2019.

Sudah seminggu kes pencemaran bahan kimia di Sungai Kim Kim, Kota Masai, Pasir Gudang berlarutan.
Sekolah anak lanang pun sudah ditutup sementara.
Semoga semua dibawah lindungan Illahi.
Amin ya robbal alamin.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Mar 13, 2019

CAFFEINE INTOLERANCE

The Coffee Bean & Tea Leaf, Suria KLCC @2019.

Semalam penulis sudah singgah di Suria KLCC.
Minum kopi sudah.
Tapi bila balik ke rumah, kepala rasa pening.
Perut rasa loya.
Tapi tidaklah keterlaluan teruknya.

Yang penulis akui memang tidak boleh minum air kopi di restoran McDonalds.
Nampaknya kena kurangkan lagi peminuman kopi.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Mar 12, 2019

HOW MUCH DOES IT COST TO HIRE A TREE SERVICE?



Kelmarin penulis sudah perasan isteri penulis (yg itu) telah menyuruh anak lanang seng tuwek membeli mesin gergaji.
Hendak memotong pokok mangga yg besar di hadapan rumah.

Penulis pun sudah bertanya beberapa orang pemotong pokok.
Harga dari rm600 hinggalah rm3200.
Mahal gila.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Mar 10, 2019

GUE JADI JANDA GARA GARA JANDA

Charging the old Canon DSLR at MCD @2019.

Jadi kelmarin penulis sudah bertandang ke pejabat peguam untuk urusan permohonan pelepasan sekatan. Tapi ejen broker itu tidak memberitahu bahawa pembeli juga harus hadir untuk menandatangani borang tersebut. Jadi kena tunggu lagi seminggu.

Juga berhenti melepak di restoran McD untuk mengecas bateri kamera DSLR penulis yg sudah lama dibiarkan.

Nota lalat. Gue jadi janda gara-gara janda [+ youtube] di tiktok. Mega Salsabila di Suca.
https://www.youtube.com/watch?v=IqrkcrQQJtc

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Mar 8, 2019

CARA KELUARKAN DUIT ASB SECARA ONLINE 2018



Semalam penulis sempat ke cawangan Maybank TTDI Jaya untuk daftarkan akaun ASB atas talian.
Sekarang kan tidak guna buku biru lagi.

Pagi tadi sudah boleh masuk dalam akaun ASNB.
Tapi penulis kuchiva lah juga.
Semuanya boleh dibuat secara online KECUALI pengeluaran wang.
Demm.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Mar 7, 2019

NO FREE LUNCH

Nasi lemak biasa in the evening at nearby kedai mamak, Bukit Jelutong @2019.

Tengahari tadi, usai tidur di hostel lima bintang itu.
Pengurus (baca, ladyboss) tanya penulis makan dimana.
Penulis bilang, tengahari biasa tak makan.
Pengurus pelik, "serius?"
Penulis kata biasa penulis makan biskut dan cecah teh kosong sahaja, sebab pagi sudah bersarapan berat (baca, heavy breakfast). Gitu.
"Patutlah bodi u fit," katanya lagi.
Takdelah, penulis balas.
Kalau nak terai setakat 33 minit tiada masa-elah - tapi penulis sebut dalam hati sahaja.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Mar 6, 2019

AN INTERVIEW WITH A STRUGGLING SINGLE MOTHER

A technical test with an old timer @2019.

Sudah beberapa hari penulis menemuduga (baca, interview) beberapa orang calon untuk projek yg bakal bermula bulan hadapan.

Kebetulan juga, tidak disangka, rakan lama, datang untuk mencuba nasib bekerja di syarikat.

Makcik ITT diberi gelaran.
Bukan nama sebenar.

Sudah 6 bulan tidak bekerja. Menganggur katanya.
Bila ditanya pasal suami. Single mom katanya.
Anak 3 orang masih belajar. Satu di universiti. Satu hendak ambil peperiksaan SPM. Dan satu lagi di tingkatan 2.

Manalah ada perempuan sanggup berbahagi suami kan.

Cerita lalat lain. Dalam pejabat tadi ada rakan jurutera yg baru usai mesyuarat diantara mereka.
Jurutera (L): Jangan lupa esok korang kena balik malam ya.
Jurutera (P): Oke je.
Jurutera (L): Taklah malam sgt.
Jurutera (P): Esok khamis. Koranglah rugi.
Semua orang gelak sinis.

Jurutera (L) ialah lelaki berkeluarga.
Jurutera (P) ialah anak dara gadis belum berumahtangga.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

A PROMISED MADE IS A DEBT UNPAID



Semalam, penulis sudah hubungi 2 orang.
Kes hartanah penulis yang masih dilambung-lambungan.

JANJI 1
Ejen tanah gambut di Sungai Kluang janji hendak uruskan serahkan dokumen di pejabat Tanah Rengit.
Tapi bila penulis cuba hubungi di sebelah malam tiada jawapan.
Telefon tidak dijawab.
Wasap juga tidak dibalas.

JANJI 2
Peguam jual beli rumah di Bukit Belacan janji hendak telefon semula di sebelah petang.
Tapi sehingga tengah malam pun tiada jawapan.

NOTE. When you make a promise to someone, it is as if you take a debt from them. The 'debt' you owe to the person is not paid until the promise is fulfilled.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Mar 5, 2019

RUMAH UYA

Ayfa menuduh istrinya tidak dapat memberi kepuasan keturunan - Rumah Uya @2019

Petang tadi semasa penulis makan malam di restoran Nasi Ayam Penyet TTDI Jaya.
Mata penulis tertancap dan tertenok tv indon yg ditayangkan dipenjuru kedai.

Mula-mula penulis ingatkan drama sinetron indon.
Atau kisah nyata.

Tapi bukan.
Ternyata slot Rumah Uya, satu tayangan nyata (baca, reality show).

Gila. Kisah cinta segi tiga ditayangkan secara langsung.
Macam tidak percaya.
Bertengkar secara langsung.
Dari tepi jalan hingga ke dalam studio.
Penonton pun ramai dalam studio.

Memang tidak percaya.
Tapi bila penulis tanya pakcik google.
Semuanya itu pun lakonan juga.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

WHY PH REALLY LOST IN SEMENYIH

MTC Ledang mini model @2019

Semalam penulis telah menghantar barang-barang kepunyaan anak lanang ke rumah sewanya di Kampung Baru.

Dari rumah merpati.
Penulis terserempak dengan jiran yang sudah lama tidak bersua.

Jiran bertanya kenapa sudah lama penulis tidak kemaskini blog (yg itu) dengan gambar fotografi seperti dahulu?
Penulis katalah penulis sedang sibuk (lah sangat) sekarang.
Dan kamera pun sudah lama berkulat.
Jiran memberitahu, sekarang sudah ada bangunan TRX yang tinggi dari KLCC.
Ah, penulis kata, itu bangunan Rosmahal.
Jiran tampak terkejuk, "ah? rosmah mahal?" tapi kemudian dia gelak.

Jiran bertanya kemudian tentang keputusan pilihanraya kecil Semenyih kelmarin.

Penulis bilang yang rakyat sudah kuchiva dengan kerajaan sekarang.
Rakyat tidak mempunyai orang lain untuk mengadu.
Harapkan pagar, pagar pun tidak boleh diharap.
Semudah itu rakyat berpaling.
Ini undi bantahan terhadap PH.
Tetapi tidak semestinya sokongan semula yang jelas dan tegas terhadap Umno dan PAS.

Cerita lain lalat. Pagi, pengurus sudah memerintah penulis untuk mengambil gambar WA model kapal. Siap sekali dengan ukurannya. Untuk dipamerkan di LIMA 2019 nanti.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

MTC Ledang mini model @2019

KLCC view from Omar Ali Villa, Kampung Baru @2019. Credit from aQi's iphone camera.

Mar 4, 2019

FESTIVAL LAYANG LAYANG PASIR GUDANG 2019



Semalam penulis sudah datang ke bukit Layang-layang.
Sudah lama rasanya tidak ke bukit ini.
Di tengahari yg panas berdeting.

Blog bukanlah hakmilik kekal.





MAKAN MEE KOLOK DI DAPUR SARAWAK JALAN SARIKEI

Peach Tea of Kopi Saigon Kampung Baru @2024. Jumaat, 7 Jun 2024. Pagi tadi wak tidak jadi. Mahu beli sarapan di gerai makcik depan kub...