Nov 5, 2022

MAKAM KERAMAT MBAH PRIOK

A trishaw parking on the Transjakarta bus stop @2022

 Sabtu, 5 November 2022.

Pagi tadi wak sudah berlarian ke Tanjung Priok menaiki bis Transjakarta sahaja.
Ini adalah kali kedua wak sampai ke terminal Tanjung Priok.
Tidak seperti dahulu wak naik bis ke Kota Tua.
Hari ini wak tukar bis di halte Harmoni Sentral.

Dari kost, wak berjalan kaki ke halte bis Kementerian PUPR.
Naik bis nomor 1P.
Turun di halte bis Gelora Bung Karno.
Tukar bis nomor 1 (Blok M - Kota) dengan memanjat jejatas.
Turun di halte Harmoni Central.
Tukar bis menuju Pulo Gadong.
Turun di halte Cempaka Putih - salah.
Naik bis ke stesen berikut Cempaka Tengah - salah lagi.
Naik bis ke stesen Cempaka Timur - baru betul.
Berjalan kaki menyusuri jejatas (masih dalam Transjakarta).
Tiba di halte Cempaka Mas.
Naik bis nomor 10 menuju terminal Tanjung Priok.

Di terminal ini, wak silap tunggu di belakang terminal.
Pak supir (Grabbike) pun jadi keliru mahu ambil dimana.
Pesanan yg ketiga baru mendapat bila wak tunggu di pintu gerbang masuk terminal.

Tiba di makam Mbah Priok yg ramai orang ramai yg datang berwisata (melancong). Orang ramai datang berbondong2 berziarah makam Keramat ini dengan bis2 Pari wisata dari seluruh pelusuk Pulau Jawa. 
Masa tiba ini baru masuk waktu zohor.
Wak pun solat berjemaah di kawasan solat.

Wak lepak2 sebentar didalam makam yg agak besar.
Masa tiba itu dipenuhi kumpulan2 keluarga yg agak besar di tiga sisi makam yg bertutup.
Wak duduk di sisi (utara makam) yg tiada orang disitu.
Terasa pelik pula tapi tenang tenang.
Sedekah hafazan al-fatihah dan surah yasin.

Kisah mistik makam Mbah Priok.
Di zaman kolonial Belanda cuba memindah makam ke tempat lain.
Sebab penjajah mahu membangunkan pelabuhan disitu.
Tapi beberapa kali tidak berjaya.
Pada tahun 2010 juga kerajaan Indonesia cuba membuat pemindahan yg sama.
Dan terjadilah tragedi berdarah 14 April 2010.

Keluar dari makam terus pesan Grabbike menuju halte Enggona.
Naik bis pun tersasar ke satu halte terpaksa berpatah balik ke halte Cempaka Mas.
Jalan kaki menyusuri jejatas ke halte Cempaka Timur.
Naik bis nomor 2 menuju halte Harmoni.
Tukar bis nomor 1 (Kota - Blok M).

Tiba di halte Masjid Agung.
Wak jalan kaki sahaja pulang ke kost sejauh 1.4km.

Total damage ziarah makam hari ini.
Bis = 3,5rb + 3,5rb + 3,5rb = 10,5rb
Grabbike = 11,5rb + 11,5rb = 23rb
Total = 33,5rb (RM10) sahaja.

Nota lalat.
Sebenarnya pagi tadi wak ada rencana.
Mahu jalan2 taman Mangrove PIK (paya bakau Pantai Indah Kapuk).
Tapi ternampaklah ulasan yg tidak cantik di youtube.
Jadi, wak batalkan sahajalah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Transjakarta Bus Drawing @2022
Transjakarta Bus @2022
On the way to Tanjung Priok @2022
Makam Mbah Priok @2022
Makam Mbah Priok @2022
Makam Mbah Priok @2022
Air barokah yg kotor perasan selepas meminumnya. ;p
Sarinah Shopping Mall @2022
Peta Rute Transjakarta from Blok M to Tanjung Priok @2022

9 comments:

  1. tu dia peta basnya complicated betul. Alhamdulillah pergi dan balik dengan selamat.

    ReplyDelete
  2. Aihh... senangnya Wak Lalat (eh maaf saya panggil macam ni ya, hehe...) jalan2 ke makan Mbak Priok. Semasa tinggal di Jakarta, saya belum pernah tengok makam ini. Cuma iya sering dengar. Wak Lalat ini asli Malaysia atau macam mana kah? Hehe... Karena blognya berbahasa Melayu :D

    ReplyDelete
  3. Aku malah belum pernah ke sini wak..semasa ke Jakarta sama budak2, tak ada singgah ke priok. Duh senang je baca tulisan ini, jadi mau ikut2 berbahasa melayu...

    ReplyDelete
  4. Naik bas turun bas, bas betul bas salah.... tabahnya Wak!
    memang banyak perkara mistik di sana.

    ReplyDelete
  5. Saya pasti pengalaman dan perjalan wak lagi panjang dari catatannya🤭

    ReplyDelete
  6. Sampai salah-salah jalan ye Wak jalan-jalan kali nie..

    ReplyDelete
  7. waduh wak turun naik bis...banyaknya perhentiannya. Gigih sungguh wak. Kalau saya carik teksi terus sampai makamnya. habis cerita. hehehe

    ReplyDelete
  8. Salut lah Ama Wak , walo salah beberapa kali naik bus, tapi akhirnya selamat sampai tujuan dan pulang 😅. Saya mungkin udah menyerah dan naik taxi.

    Saya sendiri tak hapal dan pusing liat rute bus trans J ini. Complicated betul memang 🤣🤣.

    Makam Mbah Priuk ini saya sampe cari lagi sejarahnya. Tapi kadang ada orang yg menganggab keramat, airnya bisa menyehatkan dll, itu yg saya tak suka. Jatuhnya musyrik

    ReplyDelete

Comment at your own risk.

BUDAK 4 TAHUN MAUT JATUH DARI TINGKAT 16 PUTRAJAYA

  Rabu, 17 Julai 2024. Tengahari berlarian ke Ampang Campuran. Singgah sebentar di Bandar Baru Ampang.