JAKARTA - PONOROGO - SOLO - JOGJA - JAKARTA IN ONE WEEKEND

Kecamatan Butuh @2022

 Minggu (Ahad), 30 Oktober 2022.

Prelude: Kenapa Harus Solo Traveling ke Ponorogo
Ponorogo Balik Kampung - The Journey Begins
Solo Traveler ke Solo Surakarta
Solo Traveler Rides to Candi Cetho and Candi Sukuh
Solo Traveler Dari Solo ke Jogja
Borobudur Sunrise
Jakarta - Ponorogo - Solo - Jogja - Jakarta in One Weekend

===============================

THE SUMMARY

Pengembaraan solo terjah2 wak ke Ponorogo, Solo dan Jogja berjalan lancar. Walaupun ada banyak kejadian dan cabaran yg tidak terduga berlaku juga. Dan ringkasnya perjalanan yg singkat, yakni 3 hari 4 malam yg memberi kesan juga kepada diri wak.

Malam hari pertama, petang Khamis dari terminal Grogol naik bis selama 13 jam langsung menuju Ponorogo. Tiada transit dimana2. Kecuali berhenti makan dan solat ditengah malam.

Hari pertama, hari Jumaat pagi dari terminal bis ke makam Bathoro Kotong. Kemudian ke tasik Telaga Ngebel. Tengahari sudah naik bis ke Madiun dari Ponorogo. Dari terminal Madiun naik bis ke Solo.

Petang Jumaat tiba di Solo (Surakarta) dan terus checkin di hotel Istana Griya 2 berdekatan McD Jalan Slamet Riyadi. Malam jalan2 di Jambatan Keris dan benteng belanda Vanderburg.

Hari kedua, hari Sabtu subuh sepi-e naik motor ke Candi Sukuh yg terletak di Gunung Lawu. Naik motor selama sejam perjalanan dengan jalan yg tidak rata, berlopak dan tidak mulus. Kematu telur sehh. Dan sempat ke pekan Kemuning, Tenggir Park dan Telaga Madirda. 

Dari candi Sukuh tidak kesempatan ke candi Cetho yg dikatakan lebih banyak patung2 erotis dan lucah. Terus pulang ke hotel untuk checkout. Terus ke terminal bis Tirtonadi untuk perjalanan seterusnya ke Jogja (Yogyakarta).

Turun di terminal bis Giwangan. Berkejaran ke stasiun keretapi Tugu Jogja. Dari stasiun terus ke pantai Parangendog untuk menyaksikan sunset lah sangat. Untuk masuk ke pantai Parangtritis dan Parangendog ini dipatok 3 kali bayaran masuk. 

Dari tebing yg tinggi turun dan terus ke hotel Borobudur di Magelang. Perjalanan menaiki kereta Grab lebih 2 jam. Checkin dan tidur dengan nyenyak sehingga jam 3am.

Hari ketiga, hari Ahad pagi subuh sepi-e ke bukit Punthuk Setumbu dengan bayaran mobil dari hotel yg agak mahal. Turun dari bukit terus ke candi Borobudur. Ada kisah karma yg tragis disini. Wak tengah dalam dilemma samada mahu cerita ataupun tidak mahu cerita. Huhu.

Checkout dari hotel Borobudur terus ke terminal Giwangan. Tunggu bis dari Pojongan selama 2 jam.

Dari terminal Giwangan naik bis Sinar Jaya selama 14 jam ke Jakarta. Turun di PO Sinar Jaya Kampung Rambutan dengan selamat pada jam 4.15am. 

Tammat disini kisah perjalanan solo traveller Jakarta - Ponorogo - Solo - Jogja - Jakarta 2022.

Perbelanjaan secara backpacking (utk rujukan masadepan).
Tiket bis (Jakarta - Ponorogo) = 290rb
Tiket bis (Ponorogo - Madiun - Solo - Jogja) = 15rb + 60rb + 30rb = 105rb
Wisata 1 (Makam Bathoro Kotong) = 100rb
Grabbike (Ponorogo - Telaga Ngebel) = 150rb
Meal (Pizza hut Ponorogo) = 47rb

Istana Griya 2 Hotel = 180rb
Grabbike (Solo) = 25rb
Supir bike (Candi Sukuh) = 150rb
Tiket bis (Jogja - Jakarta) = 225rb
Ardian Borobudur homestay = 219rb
Grabcar (Giwangan - Tugu) = 55rb
Grabcar (Tugu stasiun - Parangendog) = 86rb + 30rb = 116rb

Wisata 2 (Punthuk Setumbu) = 150rb + 20rb = 170rb
Wisata 3 (Candi Borobudur) = 385rb

Grabcar (Ardian - Giwangan) = 131rb
Grabcar (Kg Rambutan - kost) = 77rb

Subtotal.
Tiket & Wisata = 290+105+100+225+170+385 = 1,275rb
Grab & supir = 150+25+150+55+116+131+77 = 704rb
Homestay = 180+219 = 399rb
Jajan, meals etc = 100rb
Total (kasar) = 2,5juta (rm758)

Blog bukanlah hakmilik kekal.


Catat Ulasan

18 Ulasan

  1. Kisah karma yang tragis itu ditunggu Wak.
    Eh, terbelit-belit lidah nak sebut nama-nama tempat yang Wak kunjungi tu.

    BalasPadam
  2. sejam naik motor tu pehh memang sakit sehh. saya teringin nak gi jogja sebab tempatnya cantikkk

    BalasPadam
  3. Macam jenuh jugak ya Wak nak pi tempat-tempat tu semua. Letih saya baca perjalanan nak ke sana, apapun semua tu pengalaman untuk kita kan. Jauh perjalanan, luas pemandangan..

    BalasPadam
  4. Bacapun penat. Berapa jumlah dalam RM?
    Semua kena bayar tempat masuk.

    BalasPadam
  5. Nx time naik train pulak Wak. Katanya menarik juga...

    BalasPadam
  6. Menarik itinerary. Rezeki jadi lelaki, kalau perempuan kena fikir banyak kali nak travel solo begini

    BalasPadam
  7. dasat wak! 2.5 juta tuuuu😁😁 mmg sah jutawan niii

    BalasPadam
  8. Waduh wak, berbelas jam naik bis 😅
    Alhamdulillah wak, dapat banyak pengalaman.

    BalasPadam
  9. wah candi borobodur apanya yang tragis wak. Kita orang pernah pi candi borobudur tu, dah le masa tu hujan jadi sepanjang perjalanan sedap le tidur sekali bila dah sampai...masing-masing termanggu-manggu baru bangun tidur lepas tu masing-masing kata tak payah masuk le....hahahaha habis masa je. ambil gambar ikon tiruan yang kecil sikit dari yang asal. Janji konon dah sampai.....huh haru sungguh geng kita orang

    BalasPadam
  10. 13 jam dalam bas wak? aduh kematu bontot mikirkan nya

    BalasPadam
  11. capek wak..naik bis berbelas-belas jam...

    BalasPadam
  12. Jauh Wak jalan. Cerita lah, Wak, kisah karma yang tragis itu. :)

    BalasPadam
  13. Mencabar dan berliku liku perjalanan pengembaraan wak. Takpe wak, pengalaman tu yang mahal.

    BalasPadam
  14. Seronoknya dapat meneroka pelusuk nusantara

    BalasPadam

Comment at your own risk.