Oct 17, 2022

GEDUNG MANGGA DUA MALL PUNYA CERITA

Asean MRT Station @2022

 Ahad, 16 Oktober 2022.
Jakarta Selatan, Pulau Jawa, Indonesia.

Pagi2 tadi sudah berlarian ke Bundaran HI dengan mgr EIN.
Mula2 mahu naik bas di halte kecil, bis nomor 1N atau 1P.
Tapi bila periksa semula, kedua2 bis tersebut mula beroperasi jam 10am.

Kemudian berlarian ke stasiun Masjid Agung.
Untuk naik bis nomor 1.
Olehkerana wak cuma ada satu kartu bas JakLingko.
Bila ditanya, mba petugas bilang sudah kosong, maksudnya habis.
Maka kami tidak dibenarkan masuk ke stasiun bis itu.
Sebelum ini satu kartu boleh digunakan untuk ramai orang.

Terpaksa berlarian lagi ke stasiun MRT Asean.
Wak tambah nilai kartu sebanyak 100rb.
Mgr EIN sudah ada kartu MRT yg wak berikan pada lawatan kerja terdahulu.

Naik MRT terus ke stasiun Bundaran HI.
Bila ikut arahan pakcik google.
Pin roti canai Ikhwan tidak wujud pula disitu.
Sehingga kami berjalan sampai simpang depan gedung Sarinah.

Terpaksa tanya rakan2 dalam kumpulan we-ah (baca, WA - whatsapp group).
Dan diarahkan berpatah balik dua stasiun MRT.

Dipendekkan cerita, ketemu juga akhirnya gerai itu.
Rupanya berdekatan stasiun MRT Setiabudi.
Tapi waktu sudah lewat sangat, hampir jam 11.00am.
Nasi lemak pun sudah kehabisan.

Wak pesan roti canai telur dan kemudian tambah roti kosong.
Air teh tarik potong kaki punya.

Tapi kelam kabut juga disebabkan jalan besar mahu diberilaluan kepada kenderaan bermotor.
Hari ini kan hari minggu tanpa mobil (baca, car free day).
Dari jam 7am sehingga 10am.

Kemudian mgr EIN ajak ke gedung Mangga Dua mall naik Grabcar.
Semalam kan sudah pergi ke Mal Ambassador Kuningan.
Siap ambil banyak sebutharga laptop mengikut piawaian.
Tapi mgr mahu beli laptop yg lain.

Lama juga di dalam gedung itu.
Sempat lagi wak bersolat zohor di musholla nun jauh di bawah parkir.
Dan sempat lagi wak kena paw guna kartu kredit beli cakera keras luaran (baca, external hardisk).
Harga dipatok kad kredit untuk 2 hardisk ialah 2,317,000 (rm704).

Pulang dari mall ke kost.
Wak pesan Grabcar.
Masuk parkir 5rb (rm1.52).
Tol 10,2rb (rm3.10).
Tambang grab 73k (rm22.19).
Total 88.5k (rm26.90).

Kamus lalat.
Ratangga - Gubernur DKI Jakarta pak Anies Baswedan memberikan nama "Ratangga" untuk keretapi yang digunakan sebagai moda raya terpadu (MRT) yang beroperasi di Ibu Kota Jakarta. Ratangga diambil dari kitab Arjuna Wijaya dan Sutasoma karya Mpu Tantular. Nama itu diberikan pak Anies pada 10 Desember 2018, beberapa waktu sebelum MRT Jakarta diuji coba secara publik pada 12 Maret 2019. Nama Ratangga dalam bahasa Sansekerta dimaknai sebagai "roda" atau "kereta". Sementara dalam kitab kuno yang diacu oleh pak Anies, Ratangga berarti kereta perang.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Mangga Dua mall @2022

13 comments:

  1. wahh...gerai roti canai di Jakarta...pekerja nya ada uniform, bagus sekali....

    ReplyDelete
  2. udah ke seberang semula ya wak...blog baru..

    ReplyDelete
  3. disebabkan selalu tonton sinetron jadi sudah agak terbiasa dgn perkataan we-ah itu hehehe

    ReplyDelete
  4. wahhh...sudah translate bahasa Indonesia ya blognya

    ReplyDelete
  5. Nampaknya Wak makin fasih betbahasa Indonesia ya Wak :p

    ReplyDelete
  6. susah ye wak nak cari roti canai dekat sana ye , kiranya murtabak kalau kat sana apam balik kan wak? ke lain namanya

    ReplyDelete
  7. kuah kasi banjir wak..terbaikkkk...

    ReplyDelete
  8. Jauh wak berlari. Aduh, kena bukak kamus Indo macam ni wak. hehe...

    ReplyDelete
  9. tertarik dgn frasa- Ratangga itu . baru tahu maksudnya begitu.

    ReplyDelete
  10. Roti canai kayangan ke ni wak...semua pekerja ada uniform...dh macam kayu nasi kandar plak...hehe

    ReplyDelete
  11. Mangga 1 pun tak sampai lagi. heheheh tekezut baca yg bwh tu. igt nama kiteee hahahhaha

    ReplyDelete

Comment at your own risk.

99 WONDERLAND PARK DI WAKTU PAGI YG PANAS MEMBAHANG

  99 Wonderland Park Selayang @2024 Ahad, 19 Mei 2024. Pagi2 sudah berlarian ke tasik 99 Wonderland Park di Selayang. Taman tema yg sesuai u...