Sep 3, 2015

SOLAT GAGAK



KELMARIN dalam perjalanan jauh selama 6 jam di lebuhraya PLUS itu, pemandu bas ekspres telah berhenti di hentian tepi yang menyediakan gazebo. Penulis tahu pemandu bas ini ingin bersolat seperti biasa, tapi disuruhnya kami bersolat digazebo yang satu lagi yang ada sejadah katanya. Ketika itu ada mamat gagak ini dari bas yang lain yang ingin bersolat juga, dan beliau bersetuju menjadi imam. Penulis sudah bertanya samada ingin solat jamak magrib dengan isyak sekali, beliau menjawab, 'only magrib'. Penulis akur saja. Tapi bila habis rakaat kedua beliau terus memberi salam, menyebabkan penulis dan makmum yang lain terus bangun dan menyambung 1 lagi rakaat.

Penulis agak bingung sebenarnya. Ini bukanlah kali pertama penulis menjadi makmum mamat gelap yang solat kurang rakaatnya. Dulu pernah berlaku di surau KLCC, bilamana imam itu bersolat asar dengan 3 rakaat saja. Mungkin beliau dari mazhab lain agaknya. Tapi kalau mazhab lain pun, takkan rakaat solat yang asas pun berlainan? Wallahualam.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

No comments:

Post a Comment

Comment at your own risk.

FALL INTO SLEEP IMMEDIATELY WITH HEAVY RAINSTORM & THUNDER SOUNDS

  Amasari Residence Resort @2024 Sabtu, 5 Mei 2024. Hari ini hujan turun dengan lebat anjing dan kucing. Tapi wak tidur kepenatan waktu itu....