Sep 7, 2015

DIY: BLOG INTO A BOOK



AHAD. 6 September 2015.
Tengahari, penulis telah mengambil buku berkulit keras (baca: hardcover) yang telah siap diikat kemas(baca: binding) di kedai percetakan Lily di Taman Universiti. Blog rakan lama penulis yang ingin di arkibkan sebagai sejarah sebelum blogspot dihapuskan tanpa sebab.

"Wak Gelas adalah blog harian seorang lelaki yang biasa-biasa saja yang dicatatkan dari hujung 2011 hinggalah 2014. Pengalaman beliau menyertai (dan memenangi) beberapa pertandingan fotografi, pertandingan talian tertutup (baca: offline contests) dan
aktiviti latihan mendaki bukit dan gunung sebelum berjaya menawan puncak Gunung Kinabalau pada 25 Februari 2014. Projek menghantar gambar-gambar rakaman dari kamera DSLR beliau terutama pemandangan matahari terbit dan terbenam ke beberapa majalah fotografi tempatan juga menjadikan suatu pengalaman yang menarik dan amat bermakna. Beliau juga telah mengikuti kelab fotografi Nikon Malaysia dan bersama-sama menyertai di hampir kesemua negeri di Malaysia, termasuk Sabah dan Sarawak. Pengembaraan beliau ke tempat sejarah diluar negara yang tidak kejauhan seperti Borobudur, Pontianak, Batam (Indonesia), Krabi (Thailand), Angkor Wat (Kemboja), The Great Wall (China) dan Singapura juga tercatat serba sedikit didalam buku ini."

Nota lalat. Untuk pertama kalinya, gambiran dalam entri penulis kali ini tidak diletakkan tanda air (baca: watermark) ya. Tapi mencuri gambiran penulis tanpa izin tetap berdosa kan. Harap maklum.

Nota lalat. Dulu, penulis pernah juga mengikat buku dari blog Fotolumayan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.







No comments:

Post a Comment

Comment at your own risk.

FALL INTO SLEEP IMMEDIATELY WITH HEAVY RAINSTORM & THUNDER SOUNDS

  Amasari Residence Resort @2024 Sabtu, 5 Mei 2024. Hari ini hujan turun dengan lebat anjing dan kucing. Tapi wak tidur kepenatan waktu itu....