Mar 3, 2023

SALAT JUMAT PERTAMA KALI DI MASJID KEJAKSAAN AGUNG JAKARTA

Near Blok M Plaza mall @2023

 Jumaat, 3 Maret 2023.

Tengahari tadi semasa turun dalam lif.
Bro farHAN kata dia mahu bersolat jumaat di masjid Jaksaan Agung.
Masjid Baitul Aidi terletak di sudut simpang depan kantor.
Tapi untuk masuk terpaksa ikut laluan pintu utama yg dikawal ketat.
Wak pun teringin ikut kerana ini adalah kali pertama ke sono.

Masa didalam masjid tiba2 hujan turun dengan lebat anjing dan kucing.
Kilat dan guruh sambar menyambar.
Usai solat tiba2 hujan berhenti.

Bro farHAN tadi ajak mahu ke kantin di belakang masjid.
Wak tidak makan pun, cuma beli air kotak sahaja.

Usai makan, hujan tiba2 turun dengan lebat juga.
Wak tak bawa payung.
Tiba2 bro farHAN keluarkan baju hujannya.
Tapi dia tak bergerak pulang kekantor.
Bersama2 wak tunggu di tepi bangunan dahulu.

Beberapa minit kemudian barulah hujan berhenti.

Petang wak pulang dengan temen2 yg bertiga itu.
Hujan turunlah pula. Bro razMAN tempah gojek.
Tapi 7 kali kena kensel.

Wak pula tersalah tekan tempahan Grabcar.
Wak tak perasan sudah terima pesanan.
Pak supir telefon wak berkali2 sebab sudah sampai di lobi.
Akhirnya wak kensel sebab sudah naik kereta Gojek tempahan bro razMAN tadi.

Kami singgah di Blok M Plaza.
Makan nasi campur di D'Cost lantai 6.

Pulang pun didalam kehujanan.
Habis basah kuyup atas dan bawah.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

4 comments:

  1. Hujan nih tak selesai2 ya Wak. Dan pusing saya hujan selalu di Jakarta ini 🤣. Apalagi daerah Jaksel tempat Wak. Itu mah udah terkenal kawasan hujan selalu 😄. Beda Ama Jakarta Utara dan timur yg cendrung kering. Tapi skr ini tak ada keringnya pun, tiap hari hujan juga 🤣

    ReplyDelete
  2. indahnya jemaahan di masjid. Memang hujan hampir tiap hari turun di ibukota wak...hawanya jadi pengen ngantuk...tapi suasana basah di jendela bikin syahdu sih kalau kata mbul

    ReplyDelete
  3. Di KL tempat saya ni pun hujan, cuma 2-3 hari ni je cuaca baik tapi masih mendung.

    ReplyDelete
  4. kenapa nak masuk masjid pintu utama dikawal ketat wak? mesti driver gojek yang wak kensel tu bengang kan. Sekarang dekat Johor kan hujan hari-hari sampai banjir, kat KL hujan on off

    ReplyDelete

Comment at your own risk.

SELAMAT HARIRAYA AIDILFITRI 2024

  Masjid Jamek Bandar Seri Alam @2024 Rabu, 10 April 2024. Selamat hariraya aidilfitri 2024. Maaf lahir batin dari wak yg jauh dimata. Pagi2...