May 26, 2024

KUE PUKIS EMPUK MELELEH YG MURAHAN DI TEPI JALAN TANJUNG UNCANG

 


Ahad, 26 Mei 2024.

Hari ke tiga di pulau  Batam.
Seharian dikantor potong rumput.

Tengahari wak tidur sebentar (noon nap) di atas meja kantor sahaja.

Petang masa dalam perjalanan pulang.
Singgah di pasar malam Tanjung Uncang. 
Wak beli buah salak, dan limau kecil.

Nantilah wak beli jeruk salak di terminal feri sahaja.
Updated. Jeruk salak tidak dijual di terminal feri Sekupan Ferry Terminal.

Juga mgr AYU beli kue pukis.

"Ko jgn ckp mencarut dlm blog nnti wak,

Malam pula wak berlarian ke restoran Mie Terempa'K.
Wak beli 2 kotak (25 biji) luti gendang. Rp200 (rm60)
Untuk dibawa pulang esok sebagai ole2 dari Batam.

Kamus lalat.
Kue pukis atau hanya disebut pukis adalah kue atau makanan ringan tradisional Indonesia yang terbuat dari adonan berbahan dasar tepung terigu dan dimasak dalam wajan cetakan khusus. Ini adalah makanan ringan yang biasa ditemukan di pasar tradisional Indonesia.

Kue ini dibuat dari adonan telur, gula pasir, tepung terigu, ragi dan santan. Adonan itu kemudian dituangkan ke dalam cetakan setengah bulan serta dipanggang di atas api (bukan oven). Pukis adalah modifikasi dari kue wafel. Variasinya bermacam-macam, diberi taburan coklat butir, keju, selai nanas, sukade (manisan buah, biasanya dari pepaya dan dipotong kecil kecil serta berwarna warni) atau kacang.

Kue pukis memiliki bentuk dan warna yang khas. Bagian atasnya berwarna kuning dan bagian bawahnya kecoklatan. Pukis mudah dijumpai di toko-toko kue maupun penjual kaki lima di Indonesia. Dan karena mudah dijumpai kue ini jarang disajikan pada pesta-pesta.

Ada perbedaan antara kue pukis dan kue pancong kerana ramai yg mengatakan kedua2nya adalah kue yg sama.

Blog bukanlah hakmilik kekal.





New chauffeur transport @2024

Luti Gendang in a bucket (left); Mie terempah biasa @2024


10 comments:

  1. Kuih pukis ni sekarang tengah viral kan, wak?

    ReplyDelete
  2. kuih pukis tu kalau di sini macam kuih apam yang orang jual di pasar malam

    ReplyDelete
  3. 1st time dgr nama kuih pukis....nmpk ada gmbr buah salak juga tu...lama tk mkn

    ReplyDelete
  4. unik ya nama kuih-kuih indonesia.. hehehe..

    ReplyDelete
  5. nak kirim kek lapis lagi lah hihi

    ReplyDelete
  6. Saya sukaaa mie tarempak. Untungnya di jakarta ada cabang, di mangga dua.. Dan mereka juga jual luti gendang ❤️❤️❤️.

    ReplyDelete
  7. pernah ke pulau sentosa... zaman pasport boleh tumpang pasport ibu....

    ReplyDelete
  8. Kuih pukis kat malaysia pun dah berlambak

    ReplyDelete

Comment at your own risk.

CARA REFUND DUIT DALAM KAD TOUCHNGO YG TAMAT TEMPOH SECARA ONLINE

  Khamis, 20 Jun 2024. Hari Sabtu lepas semasa hantar anak lanang ke Senai airport . Baru perasan kad Touchngo wak sudah tamat tempoh.