Aug 12, 2015

IPHONE 6 VS IPHONE 5C



SELEPAS menzalimi diri sendiri bekerja pagi petang memotong rumput, haruslah penulis menghadiahkan diri sendiri iphone cap aiYam yang terbaru kan. Selepas ini bolehlah penulis menyendiri (baca: selfie) tiap tiap hari selama 365 hari kan.

Rupa-rupanya hendak menyalin semula data dan maklumat dari iphone cap aiYam yang lama amatlah mencabar juga. Mula-mula pastikan itunes mempunyai versi yang terbaru. Begitu juga sistem operasi ios dalam iphone yang baharu juga mestilah versi yang baru juga. Saiz ios 8.4 melebihi 1.8 gigabyte tidak berbaloi dimuatturun dari restoran makanan segera McDonalds Ampang Jaya disebabkan penyelia akan meng'reset' wifi kedai burger itu setiap 1 jam.


Pada hari kedua, penulis mencuba lagi menggunakan wifi di kedai mamak shamaju depan masjid itu. Walaupun sambungan wifi berjaya didapati, tapi hendak memulakan muatturun data pun masih terkial-kial. Selepas itu, penulis terus ke restoran makanan ringan Burger King di Tesco Ampang pula. Penulis berasalah kuchiva juga kerana iphone 6 yang baharu ini tidak boleh pula memasuki wifi setelah mencuba lebih sejam duduk disitu.

Bila pulang dirumah, penulis mencuba sekali lagi menggunakan itunes di laptop untuk mengemaskini ios 8.4 itu dan mengambil masa yang lama sehinggalah keesokkan paginya. Akhirnya iphone 6 penulis yang baharu itu berjaya juga dikemaskini dan dapat semula maklumat dari iphone cap aiYam yang lama. Hati penulis kembali gembira seperti biasa.

iPhone 5c vs iPhone 6: Display
Sebagai perbandingan, satu-satunya kelebihan iPHone 6 berbanding iPHone 5c (4 inci) ialah saiz skrinnya yang lebih besar (4.7 inci). Walaupun saiz skrin yang besar, maka agak payah juga jari jemari penulis untuk menekan skrin dengan hanya sebelah tangan. Lain-lain kelebihan ialah processor performance, storage, battery life, camera, dan software lebih baik seperti touch id fingerprint sensor, tapi penulis sudah mencuba dengan kepayahan dan masih tidak berjaya menggunakan fingerprint itu.

Blog bukanlah hakmilik kekal.





Gambar dibawah ini ialah perbandingan yang diambil oleh iphone 5c (kiri) dan iphone 6 (kanan) yang tidaklah nampak ketara sangat perbezaannya.



No comments:

Post a Comment

Comment at your own risk.

FALL INTO SLEEP IMMEDIATELY WITH HEAVY RAINSTORM & THUNDER SOUNDS

  Amasari Residence Resort @2024 Sabtu, 5 Mei 2024. Hari ini hujan turun dengan lebat anjing dan kucing. Tapi wak tidur kepenatan waktu itu....