Aug 21, 2015

6 CORNER | SENIBONG



MALAM kelmarin penulis sudah teringin hendak mamam makanan laut (baca: seafood) di Kampung Nelayan Senibong. Sudah lama penulis tidak datang ke sini. Biasanya penulis akan menjamu selera di restoran yang pertama, tetapi kali ini penulis mencuba di restoran di sebelah tengah pula yang ada menawarkan diskaun 6 peratus (GST).

Cerita lalat lain. Kelmarin penyelia Singh itu sudah memanggil penulis ke kamarnya. Dia tanya kerja penulis sebagai 'pemotong rumput' ditempatnya. Banyak lagi rumput-rumput yang harus dipotong, penulis kata. Dia kata kontrak penulis lagi dua bulan disitu, paling lama pun dia boleh panjangkan kontrak sebulan saja selepas itu. Penulis kata baiklah.


Seperti biasa kalau sudah duduk didepan meja penyelia Singh yang kurus kedeking macam matgian akan berborak merapu bercerita tentang projek yang tidak menentu (takde kene mengene dgn tugasan penulis sbg pemotong rumput disitu). "Petronas nak retrench orang tahun depan," "Shell pun nak buang orang, untunglah abang ipar aku tu dah lama kerja shell, kalo orang dah 30 tahun leh dapat vss rm1.8 juta," "kerja abu dhabi memang giler! panas nak mampos!" "dulu aku tak leh tido, makan ubat tido je, dadah morfin la, ubat dadah aku sebulan je dah tiga hibu hinggit, masa tu gaji aku nam hibu je," tapi tidak seperti yang penulis jangkakan, penyelia tu tidak mahu bercerita lama pula. Biasanya berjam-jam dia tahan merapu saja. Mungkin dia ada kerja lain. Penulis pun keluar dari kamarnya dan teruskan tugasan penulis.

Blog bukanlah hakmilik kekal.









I am on a seafood diet. I see food, and I eat it.
- anonymous





No comments:

Post a Comment

Comment at your own risk.

FALL INTO SLEEP IMMEDIATELY WITH HEAVY RAINSTORM & THUNDER SOUNDS

  Amasari Residence Resort @2024 Sabtu, 5 Mei 2024. Hari ini hujan turun dengan lebat anjing dan kucing. Tapi wak tidur kepenatan waktu itu....