Jun 23, 2015

SCHOOL REPORT CARD COLLECTION DAY

Please move your mouse on top of the picture to see  last year (2014) against yesterday picture of the boy.

SEMALAM penulis telah mengunjungi sekolah anak-anak kandung penulis untuk mengambil kad repot sekolah mereka seperti tahun-tahun lepas. Di sekolah cina anak lanang bocah cilik penulis itu, peraturannya seperti biasa juga, ibu bapa penjaga mengambil nombor giliran untuk berjumpa dengan guru kelas. Di sekolah menengah anak lanang penulis yang bakal mengambil peperiksaan SPM tahun ini pula keadaannya berbeza. Tidak seperti selalunya, kali ini sekolah telah memberi peluang kepada murid-murid untuk membuat persembahan tentang tahap pencapaian masing-masing dihadapan kelas. Ibu bapa penjaga tidak perlu berbincang lagi dengan guru kelas. Cuma ibu bapa penjaga diberi peluang untuk menulis sebarang komen didalam borang yang disediakan.

Manakala anak wedok penulis pula masih menggunakan cara giliran siapa datang dulu, tanpa ada nombor giliran.

Cuma satu situasi biasa dimana-mana sekolah ketika ini apabila ada ramai ibu bapa penjaga membawa kereta masing-masing dan memarkir sesuka hati saja di hadapan sekolah sehingga mengganggu lalu lintas dan juga menghalang kereta yang hendak keluar dari parkir sebelumnya. Disekolah cina, mereka menggunakan sistem PA yang boleh didengar disemua kelas-kelas. Manakala di sekolah kebangsaan yang dibiaya penuh oleh kerajaan, guru bertugas terpaksa mencatit dalam buku nota dan terpaksa pergi dari satu kelas ke kelas yang lain bertanya (dengan sopan santun) tuan punya kenderaan. Sian kann. Kanns?

Blog bukanlah hakmilik kekal.









No comments:

Post a Comment

Comment at your own risk.

BELAKANG RUMAH ADA KLCC 2024 DAN TOPI "BERAK" SEKARANG JADI TRENDING

Jalan Daud Kampung Baru @2024   Jumaat, 4 Mei 2024. Pagi sudah berlarian ke Jalan Daud. Wak cuba nasi lemak Kak Chuk. Tapi tiada lauk kerang...