Apr 2, 2015

COMPARING THE SIZE OF THE SUN TO EARTH



SELAMAT malam Kuala Lumpur.

Bila melihat saiz matahari dengan mata kasar hanyalah sebesar menara KL itu memeylah tidak menggerunkan sangat. Tapi keadaan sebenar adalah amat berbeza.

Diameter matahari ialah 1,392,000 km, manakala diameter bumi pula mengikut garisan Khatulistiwa ialah 12,756 km. Perbandingan saiz antara bumi dengan matahari adalah SUNGGUH BESAR. Jadi berapa biji bumi menjadikannya sama saiz dengan matahari? Secara pengiraan matematik, sebuah matahari yang besar bersamaan dengan 1,300,000 biji bumi.

Dan gambiran rujukan dari carian google dibawah sebagai perbandingan bumi, matahari dan planet2 yang kita ketahui di alam cakerawala milik Allah swt. Subhanallah, betapa kumannya saiz bumi kita kann. Dan mungkinkah ada planet serupa bumi dan ada makhluk-makhluk seperti kita diluar cakerawala disana disana?

Nota lalat. Entri April Fool semalam berkenaan Top Commentator Giveaway Winner hanyalah gurauan saya semata-mata. Jika ada yang terasa, tersentap, dan terkecil hati saya memohon banyak-banyak kemaafan.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

http://www.suntrek.org

http://www.co-intelligence.org/

No comments:

Post a Comment

Comment at your own risk.

FALL INTO SLEEP IMMEDIATELY WITH HEAVY RAINSTORM & THUNDER SOUNDS

  Amasari Residence Resort @2024 Sabtu, 5 Mei 2024. Hari ini hujan turun dengan lebat anjing dan kucing. Tapi wak tidur kepenatan waktu itu....