Apr 29, 2015

USTAZ MU TUNGGU AKU DATANG

Ustaz Azhar Idrus, masjid al-ehsan Bandar Kinrara, Puchong, April 2015.

BULAN lepas anak lanang penulis ada memberitahu beliau menghadiri kuliah agama Ustaz yang popular itu. Kuliah diadakan sepelaung saja dari rumah hinggap penulis di sana disana. Tapi penulis tidaklah begitu berminat (ayat jujur).

Masa penulis berziarah ke pulau yang pernah dilanggar todak itu beberapa pekan yang lepas, penulis ada terbaca iklan dalam suratkhabar Berita Harian disana akan diadakan kuliah agama oleh ustaz tersebut dimasjid al-muttaqin Ang Mo Kio dan masjid mujahiddin Striling Road Singapura. Tetapi penulis sudah kesuntukan masa, jadi penulis abaikan saja.

Kelmarin penulis sudah bertekad untuk datang juga ke kuliah agama ustaz ini. Selalunya kuliah ustaz akan berada di pantai timur, tetapi kelmarin kuliah tersebut berada di Puchong saja. Sebenarnya banyak rintangan dan halangan yang penulis hadapi, tetapi bukanlah masalah penyakit 'M' ya kawan-kawan. Amboi.

Oleh kerana perjalanan yang jauh dan kesesatan mencari jalan Kinrara 5A, maka penulis tiba di masjid Puchong itu sudah pukul 8.08 malam. Ceramah ustaz sudah bermula. Tajuknya berkenaan syarat sah solat. Yang pertama ialah menghadap kearah kiblat (kaabah).



Kes satu. Ustaz datang KL dr Terengganu ada jemputan, smpi kt Ampang Point cari mesjid dh pukul 6.30 nak solat asar. Sbb pintu mesjid kunci, ustaz dan rombongan beliau pon solat diluar tapi menghadap arah kiblat yg salah. Bila dh habes solat ada org pun tiba buka pintu mesjid dn tgk mimbar kat sblh blkg. Jadi, ustaz patut ulang solat semula.
Kes dua. Soalan, camana nak solat dlm kapalterbang dari KL ke Jeddah sbb tak nmpk arah kiblat. Ustaz ckp solat la ngadap depan kapalterbang sbb mmgla kapalterbang menghala ke mekah. (Tapi camana kalo dr Jeddah ke KL pula?)
Kes tiga. Kalo dlm bot terpaksa solat mestila ngadap kiblat juga walopon bot sampan 'konar', kecuali kalo bot sampan berpusing2 ada pusaran air.

Syarat kedua ialah menutup aurat.

Soalan satu: Apa hukum orang perempuan yang bekerja di pejabat tidak menutup aurat?
Ustaz:

Soalan dua: Apa hukum perempuan isteri-isteri ketua negara tidak menutup aurat walaupun sudah mengerjakan haji?
Masa ini penulis mendapat panggilan pulau dan penulis sudah bekejaran ke kereta yang menghalang lalulintas jalanan dan penulis berangkat pulang pula. In sha Allah, kalau ada kelapangan dilain hari dan ketika penulis akan hadiri lagi kuliah-kuliah sebegini. Amin.

Nota lalat. Ini entri tak siap dan penulis akan kemaskinikan dari masa ke semasa kalau penulis rajinlah.

Blog bukanlah hakmilik kekals.









No comments:

Post a Comment

Comment at your own risk.

FALL INTO SLEEP IMMEDIATELY WITH HEAVY RAINSTORM & THUNDER SOUNDS

  Amasari Residence Resort @2024 Sabtu, 5 Mei 2024. Hari ini hujan turun dengan lebat anjing dan kucing. Tapi wak tidur kepenatan waktu itu....