Apr 25, 2015

BUAH KRANJI DALAM PRAHU, PURAK-PURAK TAK TAHU



KELMARIN penulis telah bekejaran ke Yishun, hajat utama adalah untuk berziarah ke masjid Darul Makmur saja.

Tiadalah cerita menarik untuk diceritakan. Cuma, ada beberapa drama kecil berlaku. Pada satu ketika ada dua orang pakcik warga emas Singapura yang sama beratur untuk menaiki bas. Seorang yang agak lebih tua dan uzur telah terjatuh tongkatnya. Belum sempat penulis mengambil tongkatnya, beliau telah mengangkat tongkat tersebut terlebih dahulu dengan segera. Tetapi ketika itu, telefon bimbit beliau yang terjatuh dan berterabur baterinya dan penulis sempat mengambil telefon tersebut, memasang baterinya kembali dan memulangkan kepada beliau.

Pengalaman pertama penulis menaiki bas SBS 160 dari Woodlands Checkpoint dan turun di Kranji MRT. Selepas itu, menaiki MRT hingga ke Yishun MRT. Berjalan kaki sejauh 800 meter ke masjid Darul Makmur, sempat solat tahyatul masjid, dan kembali menaiki MRT pulang ke Woodlands MRT. Dari Woodlands MRT penulis menaiki bas SBS 950 (pertama kali juga) untuk ke Woodlands Old Town.



Dan ketika dalam perjalan pulang itu dimana penulis tiada wang kecil ketika menaiki bas 'ting-ting' dan ada pasangan Singapura yg membantu membayar tiket bas dan pemandu bas yang prihatin dan baik hati juga. Pasangan tersebut yang hendak ke JB hanya untuk membeli pakaian yang sedang ditempah. Dan ketika beratur untuk menaiki bas kuning CWL pula, penulis masih tiada duit kecil, dan tiba-tiba ada seorang uncle tionghua memberikan tiket bas untuk ke Larkin kerana beliau menaiki bas SBS 170. Alhamdulillah syukur dengan nikmat.

Blog bukanlah hakmilik kekal.





















No comments:

Post a Comment

Comment at your own risk.

ARE PEANUTS GOOD FOR KIDNEY STONES

  Kacang Bali from Batam @2024 Khamis malam Jumaat, 2 Mei 2024. Tadi di kantor potong rumput. Wak ternampaklah sebungkus kacang tanah goreng...