Oct 30, 2015

THE LONGHOUSE ON FIRE

Rumah panjang terbakar, Ustaz Kazim menjawab.

KELMARIN semasa penulis sedang sibuk ke hulu hilir melayan urusan jual beli flat rumah murah itu, penulis terperasan ada berita tentang kebakaran rumah panjang berdekatan dengan kampung mertua penulis disana. Bila pulang ke rumah, isteri penulis (yang itu) pun ada bertanya berkenaan rumah panjang tersebut yang kami pernah ziarah sebab ada kaum kerabat ipar duai disana juga. Rumah panjang tersebut semasa itu sedang dinaiktaraf separuh dengan batu konkrit, tidak seperti rumah panjang biasa yang diperbuat dari kayu hutan saja.

Semalam penulis telah membawa keratan akhbar Utusan Malaysia ke tempat penulis bertugas memotong rumput ini. Penulis tunjukkan pada rakan sekerja, akak Noor (bukan nama sebenar) yang rumahnya juga sepelaung berdekatan dengan simpang Nyabor, tempat penulis selalu membeli sarapan kuih muih Melayu disitu. Akak Noor pun terkejut juga.

Nota lalat lain. Dulu bila penulis mendengar cerita Ustaz Duke merajuk tidak mahu membuat ceramah lagi, penulis sanggup ke maktab beliau mengajar di Tanjung Rambutan dan berselfie dengan beliau. [+ Duke vs Duke.] Tapi sejak kebelakangan ini, banyak pula ceramah-ceramah beliau hampir setiap minggu berdekatan sepelaung saja dari tempat penulis tinggal. Walaupun begitu, tidaklah terpanggil hati penulis untuk menghadiri majlis-majlis ilmu beliau kerana kesibukan masa.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

Rumah panjang 32 keluarga terbakar di Kampung Nyabor Kabong, Saratok - Utusan Malaysia.

No comments:

Post a Comment

Comment at your own risk.

FALL INTO SLEEP IMMEDIATELY WITH HEAVY RAINSTORM & THUNDER SOUNDS

  Amasari Residence Resort @2024 Sabtu, 5 Mei 2024. Hari ini hujan turun dengan lebat anjing dan kucing. Tapi wak tidur kepenatan waktu itu....