Jan 21, 2017

HOUSING LOAN INTEREST SUBSIDY

On Jalan Taman Molek, off Jalan Masai Lama, this noon.

Pagi semalam, isteri penulis (yang itu) telah menghantar teks pesanan ringkas. Tentang arahan untuk permohonan mendapatkan subsidi atas bunga bagi pinjaman perumahan (baca, housing loan interest subsidy) dari pihak syarikatnya. Setiap awal tahun, selama lebih 10 tahun sebelum ini, penulis akan uruskan permohonan di ranting bank Jalan Sultan Ismail KL. Tetapi kali ini penulis terpaksa lakukan di ranting bank Taman Molek pula. Dokumen2 yang diperlukan oleh pihak syarikat ialah penyata akaun pinjaman dan pembayaran balik pinjaman secara terperinci.

"Kanda kena pohon secepat mungkin ya! Segera! Jgn terhegeh2," perintah permaisuri itu. Bila penulis teliti tarikh tutup adalah pada 28 Febuari, maksudnya ada sebulan lebih lagi. Aduhai, siapalah tidak sayang bini. Tapi ada makcik kan. Kannns?

Nota lalat. Mungkin ada yang keliru. "Housing Loan Intereset Subsidy" ialah skim subsidi BR1M yang diperuntukkan oleh syarikat tempat isteri bekerja untuk mengurangkan kadar bunga yang penulis bayar setiap bulan kepada pihak bank. Jadi, penulis kena pohon penyata akaun tahun lepas (2016) sebagai lampiran untuk permohonan kepada syarikat tersebut.

Blog bukanlah hakmilik kekal.

No comments:

Post a Comment

Comment at your own risk.

FALL INTO SLEEP IMMEDIATELY WITH HEAVY RAINSTORM & THUNDER SOUNDS

  Amasari Residence Resort @2024 Sabtu, 5 Mei 2024. Hari ini hujan turun dengan lebat anjing dan kucing. Tapi wak tidur kepenatan waktu itu....