May 29, 2015

FELIS CATUS, NENEK DAN ANAK DARA



Kisah lalat 1. Kenapa anak dara dilarang duduk ditangga?
Dulu semasa penulis berwisata di Pontianak, Kalimantan Barat, pernah terdengar ada nenek ini berseloroh agaknya, katanya, 'anak dara dilarang duduk ditangga kerana zaman dulu anak dara tidak memakai seluar dalam.' Berkemungkinan kalau anak dara duduk ditangga dan ada orang lalu lalang, kalau terselak kainnya akan ternampak anunya juga. Dan orang yang melihat anunya mungkin beranggapan buruk terhadap anak dara itu, mungkin akan menghebah-hebahkan dan memburukkannya kepada orang lain. Dan mungkin sebab itu ditakuti tiada pemuda yang mahu melamarnya. Wallahualam.

Kisah lalat 2. Kenapa boyfriend atau suami lari?
Dulu semasa rakan penulis berwisata di Aceh pula, semasa beliau dan rakan2 rombongan cikKiah mamam tengahari di warung, tiba-tiba ada nenek datang yang pandai berurut termasuk datin2 dari Malaysia tiba-tiba berkata kepada rakan beliau seorang gadis yang masih dara, 'kamu memang KUAT cemburu kan? sebab itu boyfriend kamu lari?' Penulis pun ketawa mendengar ceritanya. Wallahualam.

Kisah lalat 3. Kucing (Felis Silvestris Catus) diatas berada diluar rumah merpati penulis ditepi tangga (ya, diulangi ditepi tangga), entah siapa yang punya. Yang pasti, kucing itu bukanlah anak dara atau mak dara atau nenek dara (yang kuat cemburu).

Blog bukanlah hakmilik kekal.

No comments:

Post a Comment

Comment at your own risk.

WHAT HAPPENS IF YOU WERE IN TRANSIT FLIGHT AND MISSED THE SECOND FLIGHT

  Leaving Batam Island of Riau Indonesia @2024 Rabu, 2 Mei 2024. Hari pengembaraan pulang yg agak mencabar. Dua hari lepas baru mgr AYU temp...